Williams kæmper med reservedelsmangel før Las Vegas Grand Prix.
Efter fem store sammenstød i løbet af blot ti dage står Williams-teamet i en alvorlig udfordring forud for Las Vegas Grand Prix.
Med omfattende skader fra løbene i Mexico og Brasilien er holdet presset på både økonomi og reservedele og kan blive tvunget til at sammensætte bilerne af forskellige specifikationer.
Alvorlige uheld for Albon og Colapinto
Williams’ to kørere,
Alex Albon og
Franco Colapinto, har haft nogle uheldige uger.
I Mexico kolliderede Albon først med Oliver Bearman under træningen, og hans løb sluttede kort efter start efter en kollision med Yuki Tsunoda.
I Brasilien ramte Albon og Colapinto begge barriererne under kvalifikationen, og skaderne på Albons bil var så omfattende, at han måtte trækkes ud af løbet.
Colapinto nåede at komme på banen, men hans løb endte også hurtigt i regnen, da han kørte galt under en Safety Car-periode.
Disse uheld har ikke kun påvirket Williams økonomisk med betydelige reparationsomkostninger, men har også drænet deres lager af reservedele.
Udfordringer med reservedele og bilspecifikationer
Vowles beskriver ifølge PlanetF1 situationen som kritisk, da holdet stadig er ved at vurdere omfanget af reservedele til FW46-modellen forud for Las Vegas.
Han fortæller: “Intet team har kapacitet til at klare fem store sammenstød på to weekender. Antallet af reservedele, vi medbringer, rækker ikke til så stort et slid.”
Williams var hurtige sidste år i Las Vegas, og Vowles udtrykker tro på, at FW46 kan levere under de rette betingelser.
“Vi vil gøre alt for at have to biler klar i bedst mulige specifikation med tilstrækkelige reservedele omkring os til at klare udfordringen,” siger han.
Holdet arbejder i øjeblikket på at evaluere, hvilke komponenter de har til rådighed, og hvordan de kan bygge bilerne til Las Vegas for at maksimere deres præstation.
Brasilien: Et “brutalt” slag for Williams
Brasiliens Grand Prix står som en særligt hård weekend for Vowles, der beskriver det som den mest brutale i sin karriere.
Williams måtte betale over 16,4 millioner kroner i reparationer alene efter de brasilianske kvalifikations- og løbsuheld.
Sammenlignet med de øvrige hold har Williams haft svært ved at absorbere konsekvenserne af så mange skader på én gang.
"Holdet er i gang med en genopbygning for at opnå fremtidige sejre, og det kræver tid og ændringer i organisationen,” udtaler Vowles.
Han forklarer, at uheldene i Brasilien er en midlertidig hindring i et større flerårigt program, der skal gøre Williams konkurrencedygtige igen.
En smertefuld, men nødvendig proces
Williams forlod Brasilien uden point, mens rivalen Alpine sikrede sig en dobbeltpodieplacering, hvilket sendte Williams ned på niendepladsen i konstruktørmesterskabet.
Vowles understreger, at holdets langsigtede mål om at kæmpe for sejre og podieplaceringer stadig står ved magt.
“Jeg er ikke kommet til Williams for at kæmpe om enkelte point, men for at vinde. Det kræver kompromiser og opbygning af en stærk organisation,” siger Vowles.
Han håber, at teamet trods udfordringerne vil kunne realisere deres vision og igen være med i toppen af Formel 1.