Williams' F1-hold har modtaget en betydelig kapitalindsprøjtning på 888 millioner kroner.
Kapitalen blev rejst gennem udstedelsen af 100 millioner aktier til en værdi af cirka 8,88 kr. per aktie, hvilket altså bringer det samlede beløb op på næsten 900 millioner kroner, skriver Speedcafé.
Denne investering udgør lidt under 20 procent af holdets samlede værdi, som ifølge Forbes sidste år blev anslået til omkring 4,9 milliarder kroner, hvilket gør Williams til det mindst værdifulde hold blandt de 10 F1-hold.
Nye ejere har spyttet massive summer i kassen
Kapitalindsprøjtningen er et logisk skridt for Williams, der har oplevet en opblomstring under ejerskab af Dorilton Capital, som overtog holdet i 2020 for cirka 1,3 milliarder kroner.
Dorilton har siden investeret betydelige summer i at styrke holdets position, og denne seneste kapitaltilførsel er den største enkeltstående investering siden overtagelsen.
Siden Dorilton trådte til, har de løbende tilført kapital, herunder 577 millioner kroner ved udgangen af 2020 og yderligere 934 millioner kroner i løbet af de følgende tre år. Med den seneste investering har Dorilton investeret i alt cirka 3,8 milliarder kroner i Williams.
Underskud en del af planen
På trods af den fortsatte kapitaltilførsel har Williams kæmpet med økonomiske udfordringer. Holdet rapporterede et underskud på 746 millioner kroner efter skat for 2023, en væsentlig stigning fra et underskud på 159 millioner kroner året før.
Dette underskud er dog i tråd med holdets langsigtede strategi om at investere massivt i både sportslige og kommercielle områder for at sikre succes på sigt.
Williams' nye teamchef, James Vowles, der tiltrådte i begyndelsen af 2023, har fokuseret på at modernisere holdets faciliteter og arbejdsprocesser, så de kan leve op til de nuværende Formel 1-standarder.
Blandt andet har han indført nye systemer til at erstatte ældre metoder såsom de regneark, der tidligere blev brugt til at holde styr på bildele og byggeinformation.
Forbedrede muligheder
Vowles påpegede, at Williams førhen har overlevet økonomiske kriser, men nu er i en position, hvor de har de nødvendige ressourcer til at forbedre deres resultater.
Det er endnu uvist, hvordan den seneste kapitalindsprøjtning vil blive brugt, da Formel 1’s finansielle regler begrænser, hvor meget der kan investeres i infrastruktur.
Williams ligger i øjeblikket på ottendepladsen i konstruktørmesterskabet med 17 point, efter at de sluttede på syvendepladsen året før med 28 point.