Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco og Miguel Molina så ud til at have opnået et hæderligt resultat med en fjerdeplads i årets 24-timersløb på
Le Mans.
Men den indsats blev annulleret tirsdag, da løbsledelsen valgte at diskvalificere Ferrari-holdets bil nummer 50.
Beslutningen blev truffet efter den obligatoriske tekniske inspektion, hvor det viste sig, at bagvingen på den Ferrari 499P, som trioen kørte i, ikke overholdt de tekniske bestemmelser.
Inspektionen viste, at vingen manglede fire bolte, hvilket Ferrari også erkendte.
Derudover blev der målt en afvigelse på 52 millimeter i vingens fleksibilitet, hvor det tilladte maksimum ifølge reglerne er 15 millimeter.
Ferrari argumenterede for, at afvigelserne ikke havde givet nogen konkurrencefordel.
Holdet påpegede, at de manglende bolte kunne skyldes skader i forbindelse med det sidste pitstop, og at vingen ikke bidrog til bedre tider undervejs i løbet.
Le Mans-ledelsen var ikke overbevist
Dommerpanelet i Le Mans vurderede imidlertid, at bilens tekniske afvigelser kunne have haft indflydelse på præstationen.
Det blev blandt andet noteret, at bilens højeste topfart blev målt på omgang nummer 380 ud af 387, hvilket blev fremhævet som en mulig indikation af, at bilen havde opnået en fordel.
Diskvalifikationen betyder, at Ferrari-holdets fjerdeplads bliver fjernet fra det officielle resultat, og at de dermed ikke modtager point i verdensmesterskabet for dette løb.
Det er et alvorligt tilbageslag for Nicklas Nielsen og hans holdkammerater, der ellers havde håbet at fastholde deres position i den samlede stilling.
Betydning for mesterskabet
Før løbet i Le Mans var Nielsen og co. blandt favoritterne til at kæmpe med om mesterskabet.
Med nul point fra det prestigefyldte løb sakker de nu markant bagud i stillingen.
Der resterer fire løb i sæsonen, men afstanden til førerholdet er nu blevet betydelig.
Samtidig rykker andre hold frem i stillingen, heriblandt Toyota, som drager fordel af diskvalifikationen og nu figurerer blandt de fem bedste.
Ferrari fastholder dog føringen i konstruktørmesterskabet, blandt andet takket være søsterbilen #83, som vandt løbet.
Nicklas Nielsen og hans hold havde tidligere på sæsonen vundet løbet i Qatar og kom til Le Mans som forsvarende vindere.