Ny divisionsinddeling giver plads til nye biltyper i langdistanceserien
Danish Endurance Championship går i 2025 ind i sin 20. sæson på de danske racerbaner, og den tankegang, som stod bag løbsseriens lancering tilbage i 2006, hersker stadig i dag.
Det handler nemlig om at give danske kørere og teams mulighed for at køre langdistancesløb, uanset hvilken standard- eller sportsvogn, de råder over.
”I de seneste par sæsoner har vi afviklet Danish Endurance Championship inddelt i fem forskellige divisioner, alt efter hvor hurtige de enkelte teams kan få deres racerbil rundt på banerne,” fortæller Jens Kristoffersen fra Danish Supercar League.
”Danish Endurance Championship kommer til at afvikle de fleste af sine løb i forbindelse med løbsweekenderne i den nye Danish Supercar League.
Vi har bl.a. fået forespørgsler fra kørere og teams, som godt vil deltage i disse løbsweekender, men hvis racerbil ikke passer så godt ind i vores nuværende divisionsopdeling. Derfor har vi valgt at udvide antallet af divisioner fra fem til seks.”
Den nye division skal tidsmæssigt placeres mellem de hidtidige division 1 og division 2, så divisionen får en referencetid, som lukker hullet mellem disse to divisioners referencetider.
”Bilerne fra 1600 Challenge passer ind i vores nuværende division 1, mens SuperCup-bilerne passer perfekt ind i vores nuværende division 2,” forklarer Jens Kristoffersen.
”Men vi har fået en del henvendelser fra ejere af DS3 Cup- og SuperCup 200-biler, som gerne vil være med, men hvor deres biler ikke passer ind i de to divisioner.
Derfor opretter vi en ny division. På Padborg Park får den 1:08,50 som referencetid, mens de
hidtidige divisioner 1 og 2 har haft referencetider på 1:12,00 og 1:05,50.”
For 2025 kommer referencetiderne af den grund til at se således ud:
Dermed kan ejere af f.eks. DS3 Cup-biler bedre komme til at stille op til start i Danish Endurance Championship.