Et enkelt problem gjorde forskellen i en weekend, der ellers tegnede til at byde på meget mere.
Kevin Magnussen havde fundet sin rytme, da han i en
BMW M Hybrid V8 med fart i fødderne og selvtillid i stemmen tog hul på årets anden afdeling af FIA
World Endurance Championship i Imola med udsigt til et stærkt resultat.
Han startede fra en tredjeplads, og tidligt i det seks timer lange løb lignede det, at han og holdkammeraterne Dries Vanthoor og Raffaele Marciello kunne blande sig i podiekampen.
Magnussen leverede en solid indsats i de første to stints, hvor han holdt konkurrenterne fra Toyota stangen og afleverede bilen i samme position, som han var startet fra.
Ferrari var dog urørlige i front, men BMW’s tempo gjorde det klart, at en topplacering absolut var inden for rækkevidde.
Motorsporten har det imidlertid med at ryste posen, og da løbet gik ind i sin afsluttende fase, begyndte problemerne at melde sig for Magnussens trio.
Teknisk uheld rammer i afgørende øjeblik
Der var ikke tale om dramatik med røg og flammer, men derimod var det et teknisk problem, der langsomt, men sikkert, udhulede bilens præstationsevne i løbet af løbets sidste time.
Den nødvendige fart forsvandt, og med den røg også håbet om et eftertragtet podie.
Magnussen selv satte ord på skuffelsen til Sportfokus.dk efter løbet:
- Det var en skam, for det så ellers virkelig godt ud. Vi var bestemt konkurrencedygtige i dag og med i kampen hele vejen. Det var et fedt og tæt ræs, og teamet gjorde et virkelig godt stykke arbejde.
BMW-holdets søsterbil formåede derimod at hente en imponerende andenplads, hvilket kun forstærkede kontrasten og frustrationen over, at Magnussen og co. måtte nøjes med sjettepladsen og nogle beskedne VM-point.
Fokus på fremtiden: Le Mans i horisonten
Trods skuffelsen viste Magnussen sig som den erfarne og holdfokuserede kører, han er blevet kendt som efter mere end et årti i international motorsport:
- Stort tillykke, både til vores holdkammerater og til hele teamet. Et podie er en kæmpe præstation for BMW og WRT i deres kun anden sæson i
WEC.
For danskeren og BMW M Team WRT venter den næste opgave i Belgien, når tredje afdeling af VM køres på Spa-Francorchamps den 10. maj.
Her skal bilen levere varen – og der skal findes svar på, hvad der gik galt i Imola, hvis drømmen om succes ved Le Mans til sommer skal holdes i live.