Det tog flere sessioner, før Magnussen følte sig komfortabel i sin nye racerbil. Hvilke udfordringer stod han overfor under sin første test?
Efter flere år i Formel 1 har Kevin Magnussen nu skiftet spor og sat kurs mod en ny udfordring i langdistanceløb. Den danske racerkører er blevet en del af BMW’s Hypercar-projekt i FIA World Endurance Championship.
Her har han netop gennemført sine første omgange på Lusail International Circuit forud for weekendens Qatar 1812km.
Selv om Magnussen har kørt på banen tidligere i Formel 1-sammenhæng, har det ikke nødvendigvis været en fordel.
Tværtimod har hans tidligere erfaring på Lusail givet ham uventede problemer.
Overgangen fra en let og lynhurtig Formel 1-bil til en tungere og anderledes håndteret Hypercar har krævet en mental omstilling, der har vist sig mere udfordrende, end han havde forestillet sig.
"Man ville faktisk have været bedre stillet uden den reference, fordi det er så anderledes," siger Magnussen om de vaner, han har fra Formel 1.
Ifølge Sportscar365 forklarede Magnussen, at hans krop nærmest automatisk forsøgte at reagere, som den plejede, når han nærmede sig et sving – men i en Hypercar kræves der en helt anden tilgang.
"Man kommer ind i hvert sving og har allerede en rytme i kroppen, som man så skal aflære," siger han.
Som eksempel nævner han Lusails hurtige højresving 12, 13 og 14, der i en Formel 1-bil kan tages med speederen i bund.
Men i en Hypercar er hastigheden lavere, og svingene kræver både nedbremsning og gearskift.
"Pludselig skal du bremse og nedgeare – det er en helt anden oplevelse," forklarer Magnussen.
Det tog ham flere sessioner i den officielle WEC Prologue-test at vænne sig til ændringerne.
"Nogle sving, hvor du slet ikke forventer problemer, overrasker dig pludselig, og du glider mere, end du regnede med," fortæller han.
"Det føles på en måde endnu mere på grænsen, fordi mine referencer fra Formel 1 siger, at jeg burde kunne køre fladt igennem."
Mens selve omstillingen til Hypercar har krævet tid, har Magnussen været positivt overrasket over BMW M Team WRT’s professionelle setup.
Han mener, at holdets arbejdsgange ikke er langt fra dem, han oplevede i Formel 1 – og på nogle punkter endda mere strukturerede.
"Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle forvente," siger han.
"Man kommer fra Formel 1 og tror måske, at tingene vil være meget anderledes. Men her er der faktisk nogle ting, der er endnu mere strukturerede."
Han sammenligner BMW-teamet med Haas, som han kørte for i Formel 1, og påpeger, at erfaring spiller en stor rolle.
"WRT har været med i mange år. Det hold, jeg kørte for i Formel 1, havde faktisk mindre erfaring, så på nogle områder er strukturen her på samme niveau – hvis ikke højere."
Der er dog også forskelle. Formel 1 har langt flere avancerede data- og simuleringsværktøjer, som ikke er tilgængelige i WEC.
"I Formel 1 har du adgang til en enorm mængde data og telemetri. Her er der nogle ting, vi ikke kan se på samme måde," siger Magnussen.
Alligevel har han hurtigt fundet sig til rette i den nye klasse og ser frem til sin debut i Hypercar-serien.
"Det er en anden måde at køre racerløb på, men det er rigtig sjovt," afslutter han.