gettyimages 2185784906

Motorsport-gigant indgiver konkursbegæring trods F1-stjernes tilbud om at købe holdet

Motorsportdec. 04 , 8:55

En af verdens mest prestigefyldte motorsportsklasser, MotoGP, står over for alvorlige økonomiske problemer.

Den østrigske producent KTM, en af kun fem fabrikanter i serien, har for nylig indgivet en konkursbegæring, hvilket har medført en midlertidig standsning af al udvikling af deres motorcykler.

Med en rapporteret gæld på hele 22 milliarder kroner kæmper KTM for at undgå et totalt økonomisk kollaps.

Denne krise kommer blot otte måneder efter, at Liberty Media – ejeren af Formel 1 – annoncerede deres køb af MotoGP for over 31 milliarder kroner.

Købet blev anset som et forsøg på at gentage Formel 1's succes og værdistigning, der af Forbes er vurderet til svimlende 120 milliarder kroner.

Til trods for dette har MotoGP haft svært ved at tiltrække samme globale opmærksomhed. Ifølge TalkSport blev KTM's medarbejdere i november informeret om den økonomiske situation, men også forsikret om, at motorsportsprojektet ville fortsætte.

Denne erklæring har dog ikke stillet alle bekymringer, især med KTM’s økonomiske byrde hængende over sporten.

Skaber overskrifter midt i økonomisk kaos

Midt i MotoGP’s økonomiske krise har en af Formel 1’s største stjerner, Lewis Hamilton, vist interesse for sporten.

Hamilton, som allerede har investeringer i NFL-holdet Denver Broncos, blev tidligere på året kædet sammen med et muligt køb af Ducati-satellitholdet Gresini Racing.

Selv om denne aftale endnu ikke er blevet realiseret, har hans interesse for MotoGP skabt håb om at tiltrække nye investorer.

Liberty Medias administrerende direktør, Greg Maffei, har tidligere udtalt, at MotoGP er et "utroligt produkt" og nævnte, hvordan folk som Hamilton straks viste interesse, da MotoGP blev sat på markedet.

Hamiltons fascination for sporten kan potentielt spille en rolle i at sikre MotoGP’s fremtid, men det er endnu uklart, om hans engagement kan ændre KTMs skæbne.

Ducatis dominans og fremtiden for MotoGP

Mens Ducati fortsat dominerer sporten med overlegne præstationer fra både fabrikshold og satellithold, er spørgsmålet om MotoGP’s langsigtede bæredygtighed stadig åbent.

Ducati-sponsorerede Jorge Martin vandt 2024-mesterskabet som den første uafhængige kører i MotoGP-æraen, men deres dominans har efterladt konkurrenter som Yamaha, Honda og Aprilia langt bagud.

For KTM, der ellers har haft en solid sæson med kørerne Brad Binder og Pedro Acosta på femte- og sjettepladsen, ser fremtiden usikker ud.

Trods forsikringer om fortsat deltagelse i verdensmesterskabet står de økonomiske udfordringer som en skygge over holdet og sporten som helhed.

Spørgsmålet er, om nye investorer – som Hamilton – kan bringe MotoGP tilbage på sporet, eller om sporten risikerer at miste endnu en vigtig aktør.

Mest læste