Valentino Rossi fortsætter sin imponerende overgang fra motorcykler til biler, da han i 2025 igen skal konkurrere i FIA World Endurance Championship (WEC) for BMW.
Den ni-dobbelte verdensmester i MotoGP har bekræftet sin deltagelse i LMGT3-klassen, hvor han vil jagte WEC-titlen og en eftertragtet podieplads ved det ikoniske 24-timers Le Mans.
Rossi vil repræsentere BMW's #46-hold sammen med Kelvin van der Linde og Ahmad Al Harthy. Van der Linde er ny på holdet, mens Al Harthy fortsætter samarbejdet med Rossi, som begyndte i 2023. Trioen vil køre i en opgraderet BMW M4 GT3 EVO, og sæsonen skydes i gang med den officielle prolog i Qatar på Losail International Circuit i februar.
2024 markerede Rossis debut i WEC, hvor han opnåede stærke resultater, inklusive podieplaceringer i Imola og Fuji. Hans første forsøg på Le Mans sluttede dog uheldigt, da hans hold måtte trække sig. For 2025 har Rossi sat klare mål om at opnå en podieplacering i den prestigefyldte franske klassiker.
"Jeg er meget glad for at fortsætte min rejse i FIA WEC," sagde Rossi. "Sidste år var en stærk debut, og jeg ser frem til endnu en sæson på fantastiske baner, hvoraf mange minder mig om mine MotoGP-dage. Le Mans er selvfølgelig det vigtigste løb, og vi vil kæmpe for podiet i år."
BMW har store forventninger til Rossi og hans team i 2025, især med opgraderingerne til M4 GT3 EVO, som skal give dem en fordel i konkurrencen. Kelvin van der Linde, der er ny på holdet, bringer en stærk baggrund fra GT-racing og vil styrke #46-holdets kamp mod verdenseliten.
Valentino Rossis skifte til bilracing efter sin MotoGP-karriere har fanget opmærksomhed fra motorsportsfans verden over. Hans succes i GT-racing og evne til at tilpasse sig nye udfordringer cementerer hans status som en af motorsportens største navne.
Med fokus på Le Mans og en stærkere bil i hænderne kan 2025 blive året, hvor Rossi indfrier sine ambitioner om at opnå sejr i bilsportens mest prestigefyldte løb.