agf fans sportsfans ceres

Erhvervsminister træffer stor beslutning om alkohol i sport

Sportsnytmar. 03 , 17:26

Erhvervsminister Morten Bødskov afviser et forbud mod alkoholreklamer i Danmark.

Alkoholreklamer i sport har længe været et omdiskuteret emne i Danmark, hvor flere interesseorganisationer og en stor del af befolkningen ønsker et forbud mod sponsorater fra alkoholproducenter.

En ny undersøgelse fra Epinion, foretaget for Alkohol & Samfund viser, at 52 procent af de adspurgte danskere mener, at alkoholproducenter ikke bør kunne markedsføre sig i forbindelse med sportsbegivenheder. Det skriver DR.

Alligevel har erhvervsminister Morten Bødskov (S) besluttet ikke at indføre et forbud.

Han fremhæver i stedet den afgørende rolle, som erhvervslivet – herunder alkoholproducenter – spiller i foreningslivet.

Beslutningen betyder, at både store og små sportsklubber fortsat kan modtage økonomisk støtte fra bryggerier og andre alkoholrelaterede virksomheder.

Økonomisk afhængighed af sponsorer

Mange danske foreninger og sportsklubber er stærkt afhængige af økonomisk støtte fra erhvervslivet, og et forbud mod alkohol-sponsorater kunne få alvorlige konsekvenser for dem.

"Det er afgørende for vores lokalsamfund, at vi fortsat har et stærkt foreningsliv i Danmark. Her gør lokale ildsjæle et vigtigt arbejde for at skabe sammenhængskraft, udvikling og aktiviteter. Her spiller dansk erhvervsliv en nøglerolle," siger Morten Bødskov til DR Sporten.

Han understreger, at det ikke kun er store virksomheder som Ceres, der blandt andet sponsorerer AGF, men også mindre lokale virksomheder, som tømrermestre og restauranter, der bidrager til klubbernes økonomi.

Balancen mellem sundhed og økonomi

Forbudstilhængere som Alkohol & Samfund, argumenterer for, at alkoholreklamer i sport kan bidrage til en kultur, hvor alkoholforbrug normaliseres – særligt blandt unge.

Organisationen mener, at et forbud ville være et vigtigt skridt i retning af at reducere alkoholforbruget i Danmark.

Men ministeren advarer om, at et forbud kan have utilsigtede konsekvenser. Mange klubber er afhængige af sponsorindtægter, og uden dem kan det blive svært at finansiere aktiviteter, faciliteter og talentudvikling.

Den danske regering vælger således at fastholde den nuværende model, hvor alkoholproducenter fortsat kan sponsorere sportsklubber og begivenheder.

Mest læste

Mest læste