I en digital skakduel af hidtil usete dimensioner lykkedes det ikke verdens tidligere skakmester
Magnus Carlsen at besejre sine modstandere.
Modstanderne var et fællesskab bestående af hele 143.000 spillere fra hele verden.
Kampen, der endte uafgjort, fandt sted på den populære skakplatform Chess.com og markerer en ny form for kollektive sportsbegivenheder, hvor teknologi og fællesskab forener kræfterne mod en enkelt superstjerne.
Kampen startede den 4. april og blev hurtigt døbt "Verdens største skakduel".
Hver gang Magnus Carlsen lavede et træk, havde det globale hold af modspillere 24 timer til at diskutere og stemme om deres næste træk. Den mest stemte mulighed blev så spillet på vegne af hele kollektivet.
Det gav en unik kampdynamik, hvor Carlsen stod alene med sin erfaring og hurtige analyse, mens modspillerne trak på det kollektive intelligensnetværk og massernes overvejelser.
Selvom opgøret altså endte i remis, eller uafgjort, kan det næppe betragtes som en skuffelse for nogen af parterne.
For mens Carlsen endnu engang demonstrerede sin imponerende evne til at holde hovedet koldt og læse spillet, viste de mange deltagere, at fællesskab og samarbejde også kan være en magtfaktor i en sport, der traditionelt er kendt for sine individuelle mestre.
En måde at spille skak på i fremtiden?
Carlsen har været blandt de mest dominerende spillere på den internationale scene siden han var helt ung og var verdensmester fra 2013 indtil 2023.
Hans deltagelse i eksperimenterende og publikumsinddragende begivenheder som denne understreger både hans popularitet og evne til at bringe skakspillet ud til nye grupper og generationer.
Det er stadig uvist, om denne type kollektive udfordringer bliver en fast del af fremtidens skaklandskab, men den nuværende kamp har med sikkerhed bevist, at interessen er der.
Skak er med andre ord ikke længere kun en duel mellem to hjerner.
I den digitale tidsalder kan det også være en kamp mellem én stormester og hele verden.