Chris Froome – navnet, der engang var synonymt med dominans i Grand Tours – overvejer nu at tage endnu en sæson i sadlen.
Ifølge den britiske journalist Daniel Benson er den 39-årige tidligere Tour de France-vinder ikke klar til at parkere cyklen, selvom hans nuværende kontrakt med Israel-Premier Tech udløber efter denne sæson.
Det er dog ikke den samme Froome, vi ser i dag, som den, der fra 2013 til 2017 samlede fire gule trøjer og indtog toppen af verdensranglisterne.
Et alvorligt styrt i 2019 ændrede alt.
Den langvarige genoptræning, kombineret med alderen, har betydet, at Froome i dag kæmper i det stille – ofte i rollen som hjælperytter snarere end som kaptajn.
Loyal hjælper
I sidste uge vendte han tilbage til konkurrence i Tour of the Alps, hvor han arbejdede loyalt for canadiske Derek Gee, som sluttede på en imponerende tredjeplads.
Froome selv spillede en anonym, men solid rolle – en indikator på, at han stadig kan yde en værdifuld indsats i en sekundær rolle.
Men spørgsmålet hænger i luften: Er der nogen hold, der vil satse på en snart 40-årig rytter uden sejre i bagagen siden 2018?
Netop det år skrev han sig ind i historiebøgerne med en legendarisk Giro d’Italia-triumf, hvor han på 19. etape satte konkurrenterne til vægs med et soloridt på over 80 kilometer.
Det var et øjeblik, der definerede hans storhed – og samtidig det sidste højdepunkt i en ellers glorværdig karriere.
Vil ikke stoppe karrieren før han har gjort alt han kan
Froome selv har tidligere udtalt, at han ikke ønsker at stoppe, før han føler, han har gjort alt, hvad han kunne. Og måske er det netop den drivkraft, der nu holder døren åben for 2025.
I en sport, hvor ungdom og watt måles i decimaler, er der ikke mange, der får lov til at cykle ind i solnedgangen på egne præmisser.
Men Froome har altid været lidt af en ener – og måske har han én sidste dans i sig, enten som mentorskikkelse for yngre ryttere eller som en, der kan overraske på en bjergrig dag, hvor erfaring og taktik trumfer eksplosivitet.
Hvis Froome vælger at fortsætte, bliver det næppe som kaptajn i en Grand Tour. Men som en erfaren "road captain", en strateg i feltet og en inspirationsfigur uden for cyklen, kan han stadig være værdifuld.