Et nyt våben til de stejle bjerge og hårde etaper i Tour de France er blevet afsløret, og det lover ikke bare at være lettere, men også hurtigere end nogensinde før. Det schweiziske cykelhold
Tudor Pro Cycling kommer til årets Tour de France med en helt ny cykel, der bliver markedsført som verdens hurtigste bjergcykel.
Kort før feltet rammer de franske landeveje har BMC lanceret den femte generation af deres Teammachine SLR 01.
Cyklen er designet med fokus på vægt og aerodynamik og kommer til at være i aktion under de hårdeste etaper.
Ifølge BMC vejer stellet blot 700 gram, hvilket er en reduktion på 18 procent i forhold til den tidligere model.
Gaflen ligger på 339 gram, hvilket også er 8 procent lettere end før.
Med både stel og gaffel samt nyt design af sadelpinden lander rammesættet på i alt 1.173 gram, hvilket er 222 gram lettere end forrige generation.
Og det er ikke bare vægten, der er blevet justeret, men også aerodynamikken.
Et design inspireret af tempocykler
Cyklen låner flere designdetaljer fra BMC’s aerodynamiske model R 01.
De nye rørformer og den slankere frontprofil betyder ifølge BMC, at den nye Teammachine SLR 01 skærer 12 procent bedre gennem luften end sin forgænger.
Tilføjer man rytteren til regnestykket, vurderes den samlede aerodynamiske gevinst til 2,2 procent.
Et resultat der placerer den nye model blot 4 procent efter R 01, som er udviklet specifikt til flade og hurtige etaper.
Ifølge Cycling Weekly betyder denne nye designlinje, at Teammachine SLR 01 ikke længere blot er en bjergcykel, men også en cykel der klarer sig godt i varieret terræn.
Det kommer blandt andet til udtryk ved, at geometrien og komforten er bevaret.
Med en "stack" på 548mm og et "reach" på 387mm i str. 54 samt 14mm vertikal flex i sadelområdet er der lagt vægt på både kontrol og komfort.
Priser og muligheder for rytterne
Teammachine SLR 01 kommer i flere varianter, der spænder fra topmodellen med SRAM Red AXS og DT Swiss ARC 1100 hjulsæt til en pris på cirka 97.000 kroner og ned til en version med Shimano Ultegra Di2 og CR 40 SL Carbon hjul til cirka 63.000 kroner.
Med denne nye model har Tudor Pro Cycling altså ikke bare fået en lettere og hurtigere cykel, men også flere valgmuligheder i forhold til at tilpasse sig de forskellige ryttere og etaper.
Ryttere som Marc Hirschi og Michael Storer har dermed endnu bedre forudsætninger for at være med helt fremme i de hårdeste bjergområder.
Om den nye cykel også lever op til BMC’s egne påstande, får vi at se, når feltet rammer de første stejle stigninger i juli.