Det er ikke altid bakkerne og bjergene, der er de største forhindringer i en Grand Tour.
Nogle gange er det vejene dertil.
For cykelholdet EF Education – EasyPost har de sidste forberedelser op til 1. etape af årets Giro d’Italia udviklet sig til noget nær en logistisk mareridt, og det hele bunder i ét nøgleord: trafik.
Holdets danske sportsdirektør,
Matti Breschel, lægger ikke fingre imellem, når han beskriver situationen i Albanien forud for løbsstarten.
- Vores hotel ligger ad helvedes til, siger han ærligt til Feltet.dk, og forklarer, at det har været umuligt at gennemføre prøvekørsler af ruten.
"Sydeuropæisk organiseret kaos"
Vejen til bjergene Gracen og Surrel, som rytterne skal forcere på åbningsetapen, går nemlig gennem Tirana – og det er lettere sagt end gjort.
- At køre to kilometer kan hurtigt tage en halv time, fortæller Breschel, der kalder trafikken for “sydeuropæisk organiseret kaos”.
Uden mulighed for en reel rekognoscering af de afgørende stigninger, har EF-holdet måttet ty til digitale hjælpemidler som Google Maps og VeloViewer.
Det er langt fra optimalt, men en nødvendighed i en situation, hvor trafikken i hovedstaden gør det umuligt at krydse byen med bil.
Trods de udfordrende forhold forsøger holdet at bevare overblikket.
Feltet bliver ikke sprunget i atomer
Matti Breschel har dog set nok ruter og etaper i sin tid som både rytter og sportsdirektør til at kunne danne sig et billede.
Åbningsetapen byder på flade veje langs den albanske kyst, inden feltet drejer østpå og rammer Gracen – en stigning på knap 13 kilometer med 5,2 procent i snit – og senere Surrel, som skal passeres to gange med 7 kilometer á 4,5 procent.
Der er dog ingen frygt for, at stigningerne vil sprænge feltet i atomer.
- Folk kommer med friske ben og fra højdetræningslejr. Så det er svært at gøre en forskel, vurderer Breschel, der forventer en stor gruppe til mål.
For EF Education handler det primært om at komme sikkert igennem dagen og holde holdets kaptajn Richard Carapaz godt placeret.