En nøglefaktor kan blive afgørende, når rytterne rammer de hårdeste sektioner. Fuglsang forklarer, hvordan han vil navigere gennem årets brutale udgave af Strade Bianche.
Når Jakob Fuglsang stiller til start i Strade Bianche, bliver det på en rute, der er markant ændret i forhold til tidligere år. Den danske veteran har kørt det ikoniske grusløb adskillige gange og endda stået på podiet, men der venter en endnu større udfordring i år.
Efter en rekognosceringstur i Toscana kunne Fuglsang torsdag konstatere, at løbets karakter er blevet markant anderledes.
Flere kilometer på de berømte hvide veje og en ekstra omgang i terrænet betyder, at rytterne får endnu mindre tid til restitution undervejs.
"Det er blevet lidt anderledes med ruten. Der er blevet lagt endnu flere kilometer grus ind, og hvor der normalt var mulighed for at få vejret og tanke energi, er der nu i stedet et hårdt grusstykke," forklarer Fuglsang.
Ændringerne kan få stor indflydelse på løbets dynamik, og flere ryttere har allerede udtrykt bekymring over, hvordan det vil påvirke konkurrencen.
En af de mest markante ændringer er introduktionen af den nye Seravalle-sektor – et næsten ti kilometer langt grusstykke, der erstatter en af de få zoner, hvor rytterne tidligere kunne få et kort pusterum.
Kombinationen af denne sektor og den benhårde Monte Sante Marie gør, at der kun er få kilometer asfalt imellem de lange gruspartier, hvilket drastisk reducerer muligheden for at komme tilbage i løbet, hvis man først er blevet sat.
Ifølge Feltet.dk er flere i cykelsportens inderkreds kritiske over for ændringerne, heriblandt Visma-bossen Maarten Wynants, der har kaldt det en skam, at rytterne fratages vigtige restitutionsmuligheder.
Fuglsang er enig i, at den nye rute vil gøre løbet endnu mere brutalt:
"Du kan ikke sidde for langt tilbage, for det kommer til at blive splittet til atomer. Hvis først du mister kontakten, når feltet rammer de lange grusstykker, bliver det ekstremt svært at lukke hullet igen."
De skærpede betingelser gør det altafgørende at sidde rigtigt i feltet, når angrebene begynder at komme.
Fuglsang understreger, at positionering bliver en af de vigtigste faktorer i årets udgave af Strade Bianche, hvor "bagdøren kommer til at være åben" for de ryttere, der ikke er opmærksomme nok.
Selv om ruten bliver hårdere end nogensinde, tror danskeren, at hans rutine og tekniske evner kan blive en fordel.
"Jeg håber på, at jeg kan overleve lidt nemmere på det tekniske. Hvis jeg kan spare lidt kræfter dér, kan det måske gøre forskellen i finalen," lyder vurderingen fra den erfarne rytter.
Hvordan Fuglsang præcist griber løbet an, og hvilken rolle han forventer at spille på lørdag, vil de kommende dage give svaret på.
Strade Bianche 2025 bliver en af de hårdeste udgaver nogensinde