richard plugge jumbo visma

Jonas Vingegaards chef tordner mod Tour-arrangører: Jeg ville skamme mig

Cyklingjul. 16 , 16:50
Richard Plugge, chef for Jonas Vingegaards hold Visma - Lease a Bike, kritiserer nu offentligt Tour de France-arrangørerne for at inkludere voldsomme styrt i deres officielle reklame- og præsentationsvideoer.
Plugge mener, det sender et uheldigt signal, når arrangøren vælger at fremhæve farlige og dramatiske episoder som en del af løbets markedsføring.
Kritikken falder i tråd med bemærkninger fra rytteren Michael Woods, der i sin blog har påpeget, hvordan løbsarrangøren ASO bruger styrt og spektakulære øjeblikke for at skabe opmærksomhed omkring løbet.
Plugge kalder det direkte pinligt, at man ikke i stedet vælger at nedtone de elementer, der viser ryttere i alvorlige situationer.
- Jeg ville skamme mig, hvis jeg var en organisation, der havde styrt i mit løb. Jeg ville næsten skjule det. Jeg mener, at vi burde skamme os for at vise dette til hele verden. Det er ikke godt, siger Plugge til Velo.
Reklamevideo med ti styrt vakte opsigt
Ifølge Plugge blev en sådan video vist til rytterne allerede før starten på årets Tour i Lille.
Her indgik ifølge ham hele ti styrt som en del af klipmontagen.
Videoen blev ifølge Michael Woods også brugt som del af rutefremvisningen i Paris i efteråret sidste år, hvilket har skabt yderligere debat blandt ryttere og holdledere.
Plugge fortæller, at han har rejst problemstillingen direkte overfor ledelsen i ASO, men at han endnu ikke har set tegn på forandring.
- Jeg tror ikke, at de elsker styrt, men jeg har allerede sagt det til chefen hos ASO et par gange, siger han.
Kritik rejser spørgsmål om løbets formidling
Brugen af dramatiske styrt i promoveringsmateriale rejser bredere spørgsmål om, hvordan cykelsporten formidles til offentligheden.
For Plugge handler det ikke kun om æstetik, men også om respekt for rytternes sikkerhed og integritet.
Han lægger ikke skjul på, at han mener, det er uansvarligt at bruge ulykker som underholdning og peger på, at arrangørerne burde tage mere ansvar for, hvordan sporten bliver præsenteret for fans og sponsorer.
Mest læste