jonas vingegaard

Jonas Vingegaards nye setup vækker opsigt

Cyklingmar. 03 , 17:35

Jonas Vingegaard og Visma Lease a Bike har taget et nyt, opsigtsvækkende skridt i jagten på marginal gains – nemlig ved at forkorte pedalarme til kun 150 millimeter.

Det er en bemærkelsesværdig ændring, der allerede har fået reaktioner fra flere eksperter, heriblandt den tidligere storholdschef Johan Bruyneel.

Den danske Tour de France-vinder kørte for første gang med det nye setup ved Volta ao Algarve, hvor han ikke bare testede det, men også vandt løbet samlet efter en overlegen præstation på enkeltstarten.

Aerodynamik over kraft?

Bruyneel analyserede ændringen i podcasten The Move, hvor han udtalte, at der er en klar aerodynamisk fordel ved kortere pedalarme:

"På enkeltstartscykler giver det mening, fordi det tillader dig at være mere aerodynamisk – dine knæ og lår kommer ikke så højt op, så du kan bukke dig bedre frem. Taber du så power? Jeg ville umiddelbart sige ja, men åbenbart er det ikke tilfældet," siger han.

Også Michael Rasmussen har fremhævet aerodynamikken som hovedårsagen bag ændringen.

Den tidligere Tour-vinder Tadej Pogacar gik sidste år ned til 165 millimeter – hvilket i sig selv var en markant ændring – men Vingegaards 150 millimeter er et endnu mere radikalt skridt.

Visma inspireret af UAE

Indtil denne sæson kørte Vingegaard angiveligt med 172,5 millimeter pedalarme, ligesom Pogacar tidligere gjorde.

Nu følger han en tendens, som også højere ryttere som Wout van Aert er begyndt at eksperimentere med.

Bruyneel indrømmer, at han blev overrasket, da han første gang hørte om ændringen:

"Jeg hørte det i offseason fra nogen, der sagde, at Visma arbejdede med SRAM på 150 millimeter pedalarme. Jeg svarede: ‘Wow, 150, det er virkelig kort.’ Men han vandt samlet, så det virker for ham."

Visma-chef: "Vi kiggede på UAE"

Richard Plugge, CEO for Visma Lease a Bike, bekræfter over for Het Laatste Nieuws, at holdet har kigget mod UAE Team Emirates og ladet sig inspirere af deres modige tilgang til at eksperimentere med kortere pedalarme.

"Vi så Pogacar og andre ryttere fra UAE bruge kortere pedalarme. Vi undersøgte det også, men de var de første til at turde implementere det, og det virker åbenbart," siger Plugge.

Hvad betyder det for Vingegaard?

Vingegaards dominans i Algarve tyder på, at han har fundet en fordel, der passer perfekt til hans kørestil.

Hvis det nye setup giver ham både aerodynamiske fordele og uden tab af kraft, kan det blive endnu et vigtigt våben i kampen mod Pogacar til sommerens Tour de France.

Mest læste

Mest læste