gettyimages 2204110863

Kaos før Tour-start: Vingegaard og Visma i intens dialog med UCI og ASO

Cyklingjul. 10 , 20:27
En uventet kontrovers opstod torsdag morgen ved starten på 6. etape af Tour de France i Bayeux, hvor Jonas Vingegaard stod til at bære bjergtrøjen.
Problemet skyldtes ikke sportslige forhold, men en konflikt omkring sponsorering, der involverede et forbudt spilfirma.
Efter 5. etape førte Tadej Pogacar bjergkonkurrencen, men da han også bar både den gule førertrøje og pointtrøjen, gik bjergtrøjen videre til næste berettigede rytter.
Det skulle have været Tim Wellens, der også havde 5 point, men som belgisk mester kørte han i den nationale mesterskabstrøje, som ifølge UCI’s regler har forrang.
Dermed tilfaldt bjergtrøjen Jonas Vingegaard, der lå nummer tre i bjergkonkurrencen.
Men trøjen var forsynet med logo fra BetCity, en spiludbyder, og det udløste straks problemer.
Sponsorkonflikt skabte hektisk aktivitet
Siden 1. juli har det været forbudt at reklamere for spiludbydere i sportslig sammenhæng i Holland, og da Team Visma - Lease a Bike er registreret der, kunne både Vingegaard, holdet og sponsor blive ramt af bøder, hvis danskeren stillede til start i trøjen med BetCity-logoet synligt.
Flere officials fra holdet blev derfor set i intense drøftelser med UCI’s kommissærer og ASO-direktør Yann Le Moenner tæt på holdbussen.
At fremstille en ny trøje uden logo var ikke muligt, da det nødvendige udstyr allerede befandt sig ved målstregen i Vire-Normandie.
Løsningen blev at dække logoerne til, og Vingegaard kunne dermed stille til start kl. 12.32 uden at overtræde reglerne.
Wellens: “Ville gerne have kørt i trøjen”
Tim Wellens, der i udgangspunktet stod først i kø til bjergtrøjen, udtrykte skuffelse over ikke at kunne trække den ikoniske trøje over hovedet.
- Jeg ville gerne have startet i bjergtrøjen, men jeg havde ikke valget. Selvfølgelig har jeg en flot belgisk mestertrøje, men det ville have været dejligt at bære bjergtrøjen igen – bare for en dag, sagde han til WielerFlits.
Episoden kastede uventet lys over den kompleksitet, der kan opstå, når sportslige og kommercielle interesser støder sammen i en global begivenhed som Tour de France.
Mest læste

Mest læste