Michael Rasmussen langer ud efter idéen om at begrænse gearingen på cykler i kampen for større sikkerhed.
Cykelsportens hastighed og sikkerhed er igen blevet hedt debatteret.
Flere ryttere har peget på, at nutidens cykler tillader farlige hastigheder, særligt på nedkørsler, hvor rytterne ofte rammer 80-90 kilometer i timen.
Chris Froome og Wout van Aert er blandt dem, der foreslår, at gearingen på cykler skal begrænses for at mindske risikoen.
Den tidligere bjergkonge Michael Rasmussen, også kendt som "Kyllingen fra Tølløse", er ikke imponeret.
"Man hører det sjældent fra de unge, fremadstormende ryttere, og jeg synes, at dette initiativ strider imod alt, hvad vi hidtil har set i cykelsporten," udtalte han til Viaplay.
Rasmussen, der selv var kendt for sine nedkørselsevner, mener, at gearbegrænsningen går imod cykelsportens kerneværdier.
"Nu har man kørt på cykel i 150 år, og alt den tid jeg har kendt til, har det handlet om at køre så hurtigt som muligt og udvikle cyklerne til at være så hurtige og aerodynamiske som muligt," sagde han.
For Michael Rasmussen er forslaget ikke bare en dårlig idé.
Han frygter, det kan føre til en regulering, der ændrer sportens fundament.
"At begynde at lave begrænsninger som Formel 1, det kan jeg ikke se for mig. Næste gang der sker et styrt på brosten, vil man spørge: 'Hvordan kan vi gøre brostenene mere sikre?' Eller: 'Hvordan kan vi gøre nedkørslerne mere sikre?'"
Han er også kritisk over for de ryttere, der fremmer idéen.
"De her to (Froome og Van Aert, red.) har været udsat for styrt i relativt simple situationer. Chris Froome styrtede på en enkeltstartscykel i sidevind, alene. Ovenikøbet kom han efterfølgende med et forslag om, at man skulle forbyde at køre på enkeltstartscykler. Det virker lidt tosset."
Chris Froome, der fire gange har vundet Tour de France, har kæmpet med formen siden sit dramatiske styrt under Critérium du Dauphiné i 2019.
Wout van Aert havde også problemer sidste år, da han styrtede i Dwars door Vlaanderen og måtte opgive sin forårssæson.
Cykelsportens udvikling har altid handlet om innovation og hastighed.
Men spørgsmålet er, om de stigende sikkerhedshensyn vil ændre denne filosofi.
Michael Rasmussen er ikke i tvivl.
For ham er risikoen en del af sporten.