Mens Giro-feltet kæmper sig gennem bjergene, trækker én mand overskrifter af en helt anden grund.
Mens Giro d’Italia buldrer videre med drama, bjerge og spurter, har én af hovedaktørerne i dette års udgave valgt at skrive historie, uden at det krævede hverken målfoto eller bjergspurt.
Mads Pedersen, der i øjeblikket fører løbet iført den ikoniske lyserøde trøje og allerede har vundet to etaper, har nemlig valgt at forlænge sin kontrakt med
Lidl-Trek for resten af karrieren.
Den 29-årige dansker har dermed forpligtet sig til det amerikanske hold, hvor han startede sin WorldTour-karriere tilbage i 2017.
Det er en sjælden og markant beslutning i en sport, hvor skift og kontraktforlængelser ofte er kortsigtede og taktiske, men for Pedersen har valget været ligetil:
– Hver gang kontrakten skulle forlænges, har det været en nem beslutning. Jeg har altid følt mig hjemme her.
Loyalitet, resultater og et gensidigt tillidsforhold
Ifølge holdets hjemmeside var det ikke kun Mads Pedersen selv, der ønskede et langt samarbejde. Hos Lidl-Trek har man længe set ham som en bærende kraft både på og af cyklen.
General manager Luca Guercilena udtrykker det klart og tydeligt:
- At se Mads vokse og blive den rytter, han er i dag, har været et af karrierens største privilegier.
Det er ikke svært at forstå hvorfor, for siden VM-triumfen i Yorkshire i 2019 har Pedersen markeret sig som en af feltets mest alsidige ryttere.
Med 52 sejre som professionel, herunder etapesejre i alle tre Grand Tours og klassikersejre som Gent-Wevelgem og Kuurne-Bruxelles-Kuurne, har han ikke blot sat sig på podierne, men også på holdets identitet, og loyaliteten går begge veje.
- Det føles som en familie, siger Mads P., der understreger, at det tætte forhold til både ledelse, mekanikere og præstationspersonale har spillet en afgørende rolle for hans beslutning.
En sult, der ikke er stilnet af
Selv om hverken rytter eller hold har bekræftet de økonomiske detaljer, vurderes kontraktens værdi at være blandt de højeste i feltet.
Ifølge flere medier kan der være tale om en samlet sum, der med bonusser og præstationsafhængige klausuler løber op i over 100 millioner kroner, hvilket placerer aftalen blandt de mest lukrative i moderne cykelsport.
For den danske cykelrytter handler det ikke kun om penge, for han har stadig store mål for resten af karrieren.
Drømmen om en monumentsejr, måske Paris-Roubaix, hvor han blev nummer tre i 2024, lever i bedste velgående.
Samtidig ser han det som en forpligtelse at løfte næste generation:
- Jeg vil også være en god leder og hjælpe de unge ryttere op, siger han.
Indtil videre gælder det dog Giro d’Italia, og med en ny livskontrakt i bagagen og ben, der kører som aldrig før, er der ingen tvivl om, at Mads P. langt fra er færdig med at markere sig i cykelsporten.