Jonas Vingegaard har fået en ny hjelm, men ikke alle er lige begejstrede for dens udseende. Ifølge Viaplays Michael Rasmussen er designet langt fra en fryd for øjet.
"Den er pivhamrende grim," griner Rasmussen og tilføjer, "Det er en ordentlig gang farvelade, han har fået på hovedet der. Det ser bare helt forkert ud, når den skal matche den gul-sorte Visma-dragt."
Hjelmen, der er rød og hvid, er et resultat af Vingegaards nye personlige sponsor, Bygma, som nu pryder hjelmen i resten af sæsonen. Og selvom Rasmussen ikke bryder sig om looket, anerkender han, at det er en stærk kommerciel satsning.
"Man må bare sige, at det er vældig, vældig godt set af det her byggemarked, som har valgt at sponsorere Jonas. Det er formentlig Danmarks mest eksponerede atlet," siger den tidligere Tour-bjergkonge om den dobbelte Tour de France-vinder.
Et samarbejde med fælles værdier Vingegaard debuterede med hjelmen i Paris-Nice, og for ham handler det ikke kun om farverne, men om et stærkt partnerskab.
"Det er en stor ære at have Bygma som en personlig og holdsponsor. Deres støtte betyder meget for mig, og jeg er spændt på dette unikke samarbejde. Hjelmen repræsenterer mere end bare et design. Det er et symbol på vores delte værdier og arv," sagde Vingegaard ved præsentationen af hjelmen og samarbejdet.
Bygma trådte ind som sponsor for Team Visma Lease a Bike i maj 2024 og har allerede været synlige på Vingegaards trøje og shorts under Tour de France.
Nu tager de samarbejdet et skridt videre med hjelmen, som ifølge Visma Lease a Bike har et "minimalistisk og moderne design, der symboliserer den naturlige forbindelse mellem Vingegaard og Bygma."
Bygmas CEO, Michael Madsen, er begejstret for samarbejdet:
"Jonas har mange af de værdier, vi værdsætter hos Bygma – hårdt arbejde, beslutsomhed og et commitment til at udmærke sig. Hans bedrifter har inspireret så mange, og vi er begejstrede over at støtte ham og Team Visma Lease a Bike på deres rejse."
Vingegaard følger dermed i fodsporene på holdkammeraten Wout Van Aert, der også har fået en specialdesignet hjelm - Van Aerts er fra Red Bull.
Om hjelmen vinder æstetiske point hos cykelfansene er en anden sag – men at den sikrer maksimal eksponering, er der ingen tvivl om.