Der var hvisken i krogene allerede sidste år, men ingen kendte til beløbets størrelse. Nu ved vi lidt mere.
Remco Evenepoels opsigtsvækkende skifte fra Soudal-QuickStep til Red Bull-Bora-Hansgrohe har rystet cykelsportens grundvold.
Det handler ikke kun om taktik, ambitioner og Tour de France. Det handler også om penge. Mange penge.
Det tyske storhold har i forvejen ét af feltets største budgetter, og ifølge CyclingNews er netop økonomien en afgørende faktor i skiftet.
Det kræver kapital at bryde kontrakter, og Red Bull-Bora-Hansgrohe havde ikke blot de nødvendige midler til at købe Evenepoel fri.
De havde også økonomien til at tilbyde ham én af feltets højeste lønninger.
Det taler for sig selv, at både Maxim van Gils og nu Evenepoel har brudt deres kontrakter for at skifte til det tyske hold.
Men det handler ikke kun om beløb med mange nuller.
Evenepoel har været hos Quick-Step hele sin professionelle karriere.
Skiftet er derfor et farvel til det trygge og et nik mod fremtiden, hvor ambitionen om at vinde Touren vejer tungt.
Red Bull-holdet kan nu tilbyde ham noget, Soudal-QuickStep aldrig helt kunne i form af en komplet Grand Tour-pakke med specialister i bjergene, optimeret udstyr og en bred stab af støttepersonale.
"Det er mange penge!"
Brian Holm forstår beslutningen. Til Feltet.dk siger han:
- Hvis dét er moderne cykling, tænker jeg: ’Tak skal du have, det er mange penge!’ Det er penge, jeg aldrig har hørt om før i professionel cykling.
Holm antyder, at lønnen er på niveau med eller måske endda overgår den slovenske superstjerne Tadej Pogačar, der angiveligt tjener mellem 60 og 67 millioner kroner årligt.
Holm vil ikke bekræfte det præcise tal, men påpeger, at han godt forstår Evenepoels beslutning.
Samtidig mener han, at det kan give Soudal-QuickStep mulighed for at vende tilbage til deres klassiker-DNA.
- Problemet er, at en klassementsrytter koster måske fire gange mere end en sprinter, bemærker han og understreger dermed, at Quick-Step ikke har haft råd til at bygge det nødvendige hold op omkring Evenepoel.
Med hans afgang kan midlerne fordeles anderledes.
Nyt hold, samme udstyr, nye mål
En anden væsentlig fordel for Evenepoel er, at han ikke skal vænne sig til nyt udstyr.
Specialized leverer cykler til både hans gamle og nye hold, hvilket ifølge CyclingNews er en klar lettelse for rytteren.
Samme sadel, samme tidstagningscykel, hvilket fjerner en unødig tilpasningsproces i en sport, hvor marginaler afgør alt.
Derudover kommer han til et hold, der har ryddet ud i ledelsen og skabt plads til hans folk.
Både den tidligere belgiske landstræner Sven Thourenhout og muligvis Klaas Lodewyck fra Quick-Step forventes at følge med.
Det giver ikke blot tryghed, men er også en klar indikation på, at Red Bull-Bora-Hansgrohe bliver Evenepoels hold i årene, der kommer.
Set i dét lys fremstår det ikke mærkeligt, at han har taget springet. Hverken sportsligt eller økonomisk.