marc brustenga styrt

Se øjeblikket hvor Marc Brustengas dæk eksploderer få meter før målstregen i Étoile de Bessèges

Cyklingfeb. 09 , 21:06

Cykelløb kan blive afgjort på et splitsekund, men for Marc Brustenga handlede det ikke om sejren denne gang.

I stedet blev han hovedpersonen i et dramatisk øjeblik, da han pludselig mistede kontrollen over sin cykel og styrtede få meter fra målstregen.

Årsagen? En mystisk eksplosion fra baghjulet, som sendte ham direkte i barrieren.

Marc Brustenga fra Equipo Kern Pharma lå godt med i spurten på 2. etape af Étoile de Bessèges.

Med kun 100 meter tilbage accelererede han for at finde en vej frem i feltet.

Uden nogen synlig grund drejede han skarpt mod venstre, mistede balancen og bragede ind i barrieren.

Først lignede det et klassisk styrt i en hektisk spurt, hvor en rytter måske havde ramt hjulet foran sig.

I en optagelse fra Eurosport kan man se en lille hvid sky slippe ud fra Brustengas baghjul i det øjeblik, han mister kontrollen.

Den hvide sky var tubeless-sealant, væsken der normalt skal forsegle små punkteringer i et dæk.

Billeder fra målområdet viser, hvordan cyklen kastes gennem luften, mens baghjulet er revet af fælgen og viklet rundt om stellet.

Mirakuløst nok undgik de andre ryttere at vælte, selvom feltet bragede frem mod målstregen i høj fart.

Brustenga slap heldigvis fra styrtet uden alvorlige skader og kunne selv krydse målstregen.

Hans hold bekræftede senere på X, at han havde "mange hudafskrabninger og skader", men var okay.

Et uheld eller et teknisk problem?

Selvom Brustenga slap heldigt fra styrtet, rejser episoden en række spørgsmål. Hvad forårsagede dækkets eksplosion?

Skete punkteringen, før han mistede balancen, eller blev hjulet revet af fælgen som følge af sammenstødet med barrieren?

Brustenga kørte på en Cadex 50 Ultra tubeless-fælg, en model med hookless-design, der tidligere har været genstand for debat.

Hookless-teknologien gør det muligt at køre med lavere dæktryk og bedre greb, men der har været bekymringer om, hvorvidt dækkene kan holde sig sikkert på fælgen under ekstreme forhold.

Tidligere i 2024 oplevede Thomas De Gendt en lignende eksplosion af sit baghjul.

Hans Zipp-fælg blev mistænkt for at have en fejl, men det viste sig senere, at han havde ramt en sten, hvilket forårsagede skaden.

Episoden fik UCI til at iværksætte en undersøgelse af hookless-fælge, da flere ryttere har oplevet problemer med teknologien.

Brustengas uheld føjer endnu et kapitel til debatten.

Var det et rent tilfælde, eller har professionel cykling et større problem med tubeless-dæk, der potentielt kan føre til farlige styrt?

Svaret lader vente på sig, men én ting er sikkert - diskussionen er langt fra slut.

Mest læste