En dramatisk ændring i afslutningen på
Tour de France er under overvejelse, og selvom intet er endeligt besluttet, bliver planerne nu taget seriøst nok til, at selv Paris’ politichef melder sig ind i debatten.
Montmartre-stigningen – en af byens mest ikoniske og turistprægede lokationer – er i spil som en ny, afgørende passage på den sidste etape af verdens største cykelløb.
Hvis det bliver en realitet, kan det markere et markant brud med traditionen.
Normalt er 21. etape i Touren nærmest hellig: rytterne kører afslappet ind mod Paris med champagne i hånden, holdbilleder tages i solskinnet, og først når de når ind på Champs-Élysées, begynder det seriøse ræs.
Brostensbelagt stigning på sidste etape
Det hele kulminerer typisk i en klassisk massespurt på de brede boulevarder foran Triumfbuen. Men nu vil A.S.O., løbsarrangøren, ifølge Le Parisien og L’Équipe, ændre det format radikalt ved at inkludere den stejle og brostensbelagte stigning på Montmartre.
Planen er dog ikke uden udfordringer. Paris’ politichef Laurent Nunez bekræfter over for L’Équipe, at projektet stadig er under grundig vurdering, ikke mindst af sikkerhedsmæssige årsager.
- Det undersøges stadig, siger han og peger på de logistiske vanskeligheder ved at lede 170 ryttere op ad de smalle gader på Montmartre, hvor afspærringer og sikkerhedsforanstaltninger i så centralt et byområde vil kræve ekstremt meget.
Han trækker også en direkte sammenligning til OL i Paris, hvor Montmartre indgik i ruten – men da var der kun omkring 80 ryttere.
Det er noget andet, understreger han, at styre feltet på næsten dobbelt størrelse, især når arrangørerne lægger op til en "intens" finale.
Der arbejdes på at muliggøre det
Alligevel er det tydeligt, at A.S.O. har store ambitioner. At planerne overhovedet bliver diskuteret på højeste niveau, og at politichefen offentligt kommenterer det, er en bekræftelse af, at ideen tages seriøst.
Nunez siger selv:
- Vi arbejder på det med stor energi.
Det tyder på, at der bliver gjort en reel indsats for at få det til at ske – og det vil i så fald være et af de mest markante designskift i Tourens nyere historie.
Hvis det lykkes, vil det potentielt kunne ændre dynamikken i løbets sidste dag fra parade til kamp – og dermed også åbne op for uventede forskydninger i klassementet helt til det sidste.