brondby fans

Brøndby endt i stormvejr efter betting-brøler: "Klokkeklar fejl"

Fodboldsep. 02 , 14:54
Brøndby IF er blevet meldt til Forbrugerombudsmanden efter, at børn iklædt trøjer med bettingreklamer deltog i indløbet til weekendens superligakamp mod FC Midtjylland.
Hændelsen blev først påpeget af ludomanibehandler Christian de Gier fra Behandlingscenter Tjele, der i et opslag på LinkedIn kritiserede klubben for at lade børn fungere som reklamesøjler for betting.
- Børn som reklamesøjler for betting? Hvad sker der, Brøndby?, skrev han blandt andet i sit opslag.
Han understregede desuden, at episoden kan være på kant med lovgivningen, som forbyder markedsføring af spil målrettet børn og unge under 18 år.
Det drejer sig om sponsoratet med sportsbettingvirksomheden Betano, som har været klubbens hovedpartner siden maj.
Flere børn blev set iført Brøndby-trøjer med Betanos logo, da de fulgte spillerne på banen.
Brøndby tager ansvaret
Kommunikationsdirektør i Brøndby IF, Søren Hanghøj, har efterfølgende erkendt, at klubben begik en fejl.
- Det er en klokkeklar fejl fra vores side, som vi kun kan beklage, udtalte han til mediet Journalisten.
Ifølge Hanghøj er det normalt, at børnene medbringer deres egne trøjer til indløb, og i dette tilfælde var der tale om trøjer i voksenstørrelser med bettingreklamen på.
Han påpeger samtidig, at børnetrøjerne, som klubben sælger, ikke har sponsorlogoet trykt på fronten.
- Det er 100 procent vores ansvar, at vi ikke har fanget det og udstyret dem med en anden trøje uden partnernavn, forklarede kommunikationsdirektøren.
Forbrugerombudsmanden involveret
Efter episoden har Christian de Gier indgivet en klage til Forbrugerombudsmanden.
Myndigheden har bekræftet over for Journalisten, at der er landet en sag vedrørende Brøndby IF.
Klubben har som konsekvens oplyst, at de fremover aktivt vil informere børn og forældre om, at indløb ikke må foregå i trøjer med bettingreklamer.
Sagen føjer sig til den debat, der i forvejen findes om bettingreklamer i dansk fodbold.
Flere fans har tidligere udtrykt utilfredshed med klubbens samarbejde med Betano, og episoden søndag har nu sat yderligere fokus på emnet.
Mest læste

Loading