Brøndby IF

Helle Thorning-Schmidt har designet Brøndby-trøje: Slagtes af fans

Fodboldaug. 26 , 20:46
En ny udebanetrøje skulle hylde fællesskabet, men fansene er helt enige.
Brøndby IF gik ind til sæsonen med et ønske om at præsentere en udebanetrøje, der kunne være mere end blot en spillerdragt.
Klubben har nemlig allieret sig med den tidligere statsminister og livslange Brøndby-fan Helle Thorning-Schmidt, som sammen med modedesigneren Soeren Le Schmidt har udviklet et markant design.
Samarbejdet blev indgået i foråret 2024, og siden har både spillere og designere været med til at finpudse detaljer og funktionalitet.
Trøjen blev til i tæt samarbejde med Hummel og blev lanceret som en hyldest til klubbens historie og fællesskab.
På brystet sidder det originale B.I.F.-logo, og ambitionen var at forene tradition med et mere organisk og moderne udtryk.
Thorning-Schmidt forklarede selv, at hun som fan følte sig stolt over at kunne bidrage, mens Le Schmidt fremhævede glæden ved at udfordre det klassiske design med nye mønstre og former.
Fra præsentation til massiv kritik
Umiddelbart efter lanceringen kom de første reaktioner fra Brøndbys fansog, de var alt andet end positive.
På de sociale medier væltede det ind med kommentarer, hvor mange kaldte trøjen den grimmeste, de havde set.
Flere spurgte direkte om det kunne være en joke, mens andre mente at Brøndby burde overveje helt at droppe udebanekampe for at undgå at vise sig frem i trøjen.
Ifølge BT er det svært at finde blot enkelte positive tilkendegivelser i strømmen af reaktioner, og selv de mest loyale fans har haft svært ved at skjule deres skuffelse.
Forventningen om en trøje, der både favnede fællesskab og klubånd, er blevet overskygget af en voldsom kritik.
Thorning-Schmidt har dog ikke lagt skjul på, at hun håber trøjen vil vinde accept med tiden.
Hun udtalte i forbindelse med præsentationen, at hun bad til, at fansene ville tage godt imod designet og se det som en mulighed for at udbrede de blå og gule farver endnu mere i både bybilledet og på stadion.
Et projekt med blandet udbytte
Fansenes dom står i skarp kontrast til klubbens ønske om at præsentere et anderledes og nyskabende udtryk, og kritikken kan vise sig at hænge ved, når spillerne debuterer i trøjen i Aarhus den 21. september.
Projektet har dermed fået en start, som hverken Brøndby, Helle Thorning-Schmidt eller Soeren Le Schmidt havde håbet på.
Alligevel understreges det, at processen bag designet rummede både kreativitet, samarbejde og stor kærlighed til klubben.
Om det er nok til, at fansene med tiden vil ændre deres opfattelse, må fremtiden vise.
Trøjen kan købes i Brøndby Shoppen både på stadion og online, og den findes i både voksen- og børnestørrelser samt i en kortærmet og langærmet version.
Mest læste