Formel 1’s mest legendariske designer reflekterer over Red Bulls udvikling og forklarer, hvorfor han allerede i 2023 havde bange anelser om holdets fremtid.
Red Bull dominerede Formel 1-feltet i 2023, men i 2024 begyndte holdets overlegenhed at forsvinde. McLaren og Ferrari lukkede hullet, og pludselig var Red Bull ikke længere uovervindelige.
Den britiske ingeniør Adrian Newey, der i årtier har været en af sportens mest indflydelsesrige designere, forlod Red Bull i april 2024 for senere at skifte til Aston Martin.
Inden da havde han stadig indflydelse på udviklingen af RB20, men ikke alle hans bekymringer blev taget seriøst.
I et interview fortæller Newey, at han allerede i slutningen af 2023 bemærkede en udfordring med Red Bulls bil, som blev sværere at køre.
"Max [Verstappen] kunne håndtere det, men det passede ham ikke. Checo [Sergio Perez] kunne slet ikke. Det førte til en større forskel mellem kørerne, og den fortsatte ind i starten af 2024," siger Newey.
Ifølge LWOS.com forsøgte Adrian Newey at advare Red Bull om problemet, men hans bekymringer blev ikke delt af resten af organisationen.
"Det var noget, jeg begyndte at blive bekymret over. Men ikke mange andre i organisationen lod til at bekymre sig," siger han.
Selv om RB20 stadig var konkurrencedygtig, blev bilen vanskeligere at optimere.
Samtidig har flere centrale personer forladt Red Bull, blandt dem Rob Marshall, som skiftede til McLaren i 2024 og hurtigt blev rost for sin rolle i holdets fremgang.
Red Bull står nu over for en afgørende periode, hvor de skal bevise, at de kan fastholde deres position i toppen, selv uden nøglepersoner som Newey.
Newey begynder officielt sit arbejde hos Aston Martin i marts 2025, hvor han bliver en central figur i holdets ambitioner om at kæmpe med om mesterskabet.
Han får en nøglerolle i udviklingen af den nye bil til 2026-reglementet, som potentielt kan omrokere Formel 1-hierarkiet.
Selv om Red Bull stadig er blandt favoritterne i 2025, er de ikke længere lige så dominerende som tidligere.
Med store ændringer på vej i sporten, og med hold som Ferrari, McLaren og Aston Martin i fremgang, er spørgsmålet, om Red Bull kan opretholde deres succes – eller om Adrian Neweys advarsel blot var et forvarsel om større problemer.