standard billede til web 2025 04 07t094755975

Alpines F1-reserve skifter pludseligt til Haas

Formel 1apr. 07 , 11:05

Udadtil kom det som et lyn fra en klar himmel. Men nye oplysninger peger på, at skiftet har været undervejs i kulissen i længere tid.

Ryo Hirakawa har i årevis været et fast navn i toppen af international motorsport, men det seneste skifte i hans karriere er kommet lige så hurtigt, som han kan tage en kurve i høj fart.

Den 31-årige japaner har netop forladt sin rolle som test- og reservekører for Alpine F1 – kun få dage efter at have imponeret i første træningspas på hjemmebanen Suzuka.

Hirakawa, der blandt andet har to VM-titler og en Le Mans-sejr på cv’et med Toyota Gazoo Racing, blev først annonceret som en del af Alpines reservegruppe tilbage i januar.

Her skulle han supplere Paul Aron og Franco Colapinto med simulatorarbejde og Test of Previous Car-kørsel – en vigtig rolle, men ikke nødvendigvis en vej direkte ind i Formel 1’s forreste geledder.

Og nu skifter han altså til Haas, hvor han øjeblikkeligt indtræder som teamets eneste officielle reservekører.

Og det sker med et løfte om fire fredags-træninger i denne sæson, heriblandt allerede i Bahrain i denne uge.

Hirakawas optræden for Alpine i Suzuka i sidste uge vakte opsigt: en 12.-plads i første træning og hurtigere end holdets faste kører Pierre Gasly.

Trods det flotte resultat for Alpine har Hirakawa altså nu takket ja til en mere eksklusiv rolle hos Haas – og ifølge The-Race.com lå frøene til skiftet allerede under overfladen før hans optræden i Japan.

Strategisk skifte i en konkurrencepræget verden

Det amerikanske team har indgået et teknisk samarbejde med Toyota, hvilket gør forbindelsen til Hirakawa logisk.

Allerede ved sæsonafslutningen i Abu Dhabi i 2024 testede han Haas-raceren og gav ifølge holdchef Ayao Komatsu meget detaljeret feedback, som satte sig spor i teamets udviklingsarbejde.

Nu skal Hirakawa altså i aktion i Bahrain, Spanien, Mexico og Abu Dhabi – og samtidig har han mulighed for at få yderligere testtid med Haas’ ældre biler, præcis som Toyota-talentet Ritomo Miyata tidligere har gjort.

Selv om Haas officielt har adgang til Ferrari-reserver som Antonio Giovinazzi og Zhou Guanyu, er Hirakawa i praksis alene om reservekørerrollen.

Det står i skarp kontrast til det tætpakkede Alpine-program, hvor han blot var én blandt flere.

Samtidig har Haas bekendtgjort, at der ikke er en ledig F1-plads lige nu – men det er heller ikke det, Hirakawa nødvendigvis jagter på kort sigt.

I stedet virker skiftet som et strategisk træk, hvor nærhed til Toyota og flere garanterede minutter bag rattet vejer tungere end potentielle, men usikre, chancer andetsteds.

Det kan blive en vej til F1 på længere sigt – eller blot være en ny, stærk platform i en allerede imponerende karriere, der indtil nu har bragt ham fra de japanske juniorrækker til verdens største motorsportsscener.

Mest læste

Mest læste