christian horner red bull

Aston Martin har ikke råd til Christian Horner

Formel 1okt. 04 , 10:59
Christian Horner er i samtaler med Aston Martin om et muligt comeback i Formel 1, men reglerne om budgetloft kan spænde ben for aftalen.
Christian Horner har ifølge flere medier intensiveret sine drøftelser med Aston Martins ejer Lawrence Stroll om en mulig tilbagevenden til Formel 1.
Den tidligere Red Bull-teamboss har angiveligt allerede finansiel opbakning på plads og er klar til at investere i et team, hvor Stroll er åben for at sælge en minoritetsandel.
Men Horner står over for et væsentligt reguleringsproblem, der kan forhindre hans indtræden i teamet.
Ifølge Motorsport Italia er det “vanskeligt” at se Horner finde plads i Aston Martins allerede store ledelsesstruktur.
Hvis han tiltræder, forventes det, at han vil kræve en rolle på niveau med den nuværende teamchef Andy Cowell, hvilket kan skabe intern spænding.
Samtidig vurderes det, at “omkostningerne ved hans mulige indtræden” kan være i strid med Formel 1’s budgetloft.
Kun tre topledere kan holdes uden for budgettet
I henhold til F1’s regler må kun lønningerne for en konstruktørs tre højest lønnede medarbejdere holdes uden for det officielle budgetloft.
Aston Martin har allerede Andy Cowell samt stjerneingeniørerne Adrian Newey og Enrico Cardile på kontrakt, og deres lønninger vurderes at være i den øverste ende af skalaen.
Hvis Horner skulle tilføjes som fjerde højt profilerede figur, ville hans løn nødvendigvis skulle indregnes i budgettet, hvilket vurderes som urealistisk i forhold til de nuværende finansielle rammer.
Lawrence Stroll har investeret næsten 800 millioner pund i Aston Martin-projektet, svarende til ca. 6,8 milliarder kroner, og der er ikke meget økonomisk spillerum tilbage, især ikke under de gældende F1-regler.
Alternativ rolle som rådgiver mulig
En mulig løsning kunne være at give Horner en rådgivende rolle, der minder om Helmut Markos position hos Red Bull.
Marko fungerer som motorsportsrådgiver og har en rolle, der ligger over teamchef Laurent Mekies.
En tilsvarende konstruktion hos Aston Martin kunne placere Horner uden for det direkte driftsansvar og måske uden for lønloftet, afhængigt af rollebeskrivelsen.
Auto Motor und Sport bemærker dog, at Andy Cowell virkede “synligt utilpas”, da han blev spurgt ind til Horner under Singapore Grand Prix, hvilket indikerer, at et muligt samarbejde kan blive kompliceret internt.
Der er også spekulationer om, at Newey har fået ejerandele i Aston Martin som kompensation for en lavere løn, hvilket potentielt kunne gentages i Horners tilfælde.
Det vides endnu ikke, om en sådan model kan imødekomme både Horner og F1-reglementet.
Mest læste

Loading