Den tætte bybane og varmen skubber feltet helt ud til grænsen.
I weekenden bliver der kørt Grand Prix i Singapore, og dette løb skiller sig ud, da det køres i mørke på Marina Bay Street Circuit.
Siden tilbagekomsten i 2008 har banen været blandt sæsonens mest krævende. Den er 4,940 km lang med 19 sving, og de tætte betonvægge straffer selv små fejl.
Historisk har Singapore næsten altid haft mindst én safety car med 2024 som en undtagelse, da
Lando Norris vandt fra pole uden neutralisering.
Det siger noget om tempoet efter layoutændringen i 2023, hvor en lang lige sektion mellem de tidligere sving 15–16 åbnede feltet op, mens en fjerde DRS-zone i 2024 gjorde muligheden for overhaling mere realistisk end før.
I år er der en praktisk detalje med i pakken. da pitbegrænsningen er hævet til 80 km/t, hvilket kan påvirke strategier på kanten.
Når man går gennem historikken, falder flere mønstre i øjnene.
Sebastian Vettel er den mest vindende i Singapore med fem triumfer, og Ferrari fører konstruktørlisten, ligeledes med fem sejre.
Samtidig har
McLaren fundet fart i Marina Bays nyere layout, da Norris satte banerekord i kvalifikation i 2024 og altså fulgte op med en sejr.
Et mesterskab, der strammer til
McLaren jagter noget historisk denne weekend, da holdet kan sikre sig konstruktørtitlen allerede i Singapore, hvis der kommer 14 point ind på kontoen søndag.
Det er ikke lykkedes at lukke sagen før tid ved de seneste forsøg, men de orange biler har stadig kurs mod målstregen med solide marginer.
I den anden lejr rører
Red Bull på sig igen, da
Max Verstappen har genfundet sin gnist med sejrene i Monza og Baku.
Det ændrer ikke ved, at han jagter fra baghjul, men troen er intakt:
- Det er syv afdelinger tilbage, og 69 point er meget, så jeg tænker ikke på stillingen. Jeg tager det løb for løb og forsøger at hente det maksimale.
McLarens teamchef Andrea Stella var alligevel tydelig, da han blev spurgt, om Verstappen stadig er en trussel:
- Ja, med store bogstaver.
Netop Singapore bliver lakmusprøven, fordi den kræver høj downforce, mekanisk greb og kølig styring af dækslid over 62 omgange.
Midterfeltet har også noget at hente her.
Mercedes trives ofte i varmen, Ferrari har rutine i sene natte-stints, og Racing Bulls har vist stærk topfart på de lange stræk.
Historien i baggrunden
Marina Bay blev Formel 1’s første aftenløb i 2008 og er et af de mest tv-transmitteringsvenlige løb i kalenderen.
De hårde kurver i det gamle “Singapore Sling” blev kritiseret, inden chikanen forsvandt i 2013, og banen er løbende blevet justeret for at forbedre flow og sikkerhed.
Resultatet er en rute, hvor førerens overblik og bilens stabilitet i nedbremsninger afgør mere end ren motorstyrke.
Det er bagtæppet for en weekend, der kan sætte et tidligt punktum i konstruktørernes kamp og samtidig holde døren på klem i kørernes race frem mod Abu Dhabi, skriver Formula1.com.
Singapore kan blive et pejlemærke for, om Red Bulls genopblomstring for alvor er gået i gang.
Hvis McLaren henter de nødvendige point, er én titel på plads.
Hvis Verstappen får endnu en sejr, begynder kørernes mesterskab for alvor at se spændende ud.
Tidsplan – Singapore GP (dansk tid)
Session | Dato | Tid |
Træning 1 | Fredag 3. oktober | 11:30 - 12:30 |
Træning 2 | Fredag 3. oktober | 15:00 - 16:00 |
Træning 3 | Lørdag 4. oktober | 11:30 - 12:30 |
Kvalifikation | Lørdag 4. oktober | 15:00 - 16:00 |
Grand Prix | Søndag 5. oktober | 14:00 - 16:00 |