Audi nærmer sig sit Formel 1-debut i 2026, og teamchef
Jonathan Wheatley kalder det en spændende periode, hvor fokus lige nu ligger på driftssikkerhed frem for rå performance.
Forberedelserne til Audis debut i Formel 1 er i fuld gang, og teamchef Jonathan Wheatley fortæller, at projektet følger tidsplanen.
Fra næste sæson overtager Audi Sauber-holdet og bliver dermed et fuldgyldigt fabriksteam, når sporten træder ind i en ny æra med store reglementsændringer.
- Vi er på skema med vores dyno-program. Motoren har været på dyno i et stykke tid nu, sagde Wheatley forud for Aserbajdsjans Grand Prix.
Han understregede, at den første fase handler om at sikre pålidelighed:
- Fokus nu er på driftssikkerhed, fordi vi skal have bilen klar på meget kort tid.
Første samling af chassis og motor til december
Med de omfattende ændringer i 2026-reglementet er integrationen af motor og chassis blevet en central udfordring for alle teams.
For kundehold, der skal tilpasse sig motorer fra producenter som Mercedes og Ferrari, kan det give vanskeligheder.
Audi står dog som fabriksteam med en mere strømlinet proces.
- Det er en spændende periode i Audi F1-projektet, hvor vi for første gang skal samle chassis og power unit i december, forklarede Wheatley.
Han tilføjede, at simulatorprogrammet også gradvist retter fokus mod 2026.
Realistiske forventninger
Selvom forventningerne til Audis indtræden er store, nedtoner Wheatley snakken om performance på nuværende tidspunkt.
- Det er stadig lidt for tidligt at tale om performance. Vi kommer først til at kende det reelle niveau ved den første kvalifikation og det første løb i Melbourne, sagde han.
Audi træder dermed ind i sporten på et tidspunkt, hvor reglementet giver mulighed for at starte på næsten lige fod med de etablerede storklubber.
Fabriksteamets ambitioner er klare, men det er driftssikkerhed og helhedsintegration, der står øverst på dagsordenen, før de første resultater kan vurderes.