Efter sidste års dramatiske ulykker har arrangørerne foretaget markante justeringer på den ikoniske Formel 1-bane i Melbourne. Nu afsløres de detaljerede ændringer, der skal forbedre sikkerheden.
Albert Park-banen i Melbourne gennemgår betydelige ændringer forud for Formel 1-sæsonens første løb i 2025. Baggrunden er to voldsomme ulykker under sidste års Grand Prix, hvor både Alex Albon og George Russell var involveret.
Især Russells uheld skabte stor debat, da hans Mercedes efter et sammenstød med barrieren røg tilbage midt på banen og endte på siden.
Turn 6, som allerede blev ændret i forbindelse med banens ombygning i 2022, er blevet identificeret som et problemområde.
Albons ulykke i både 2023 og 2024 samt Russells dramatiske afkørsel i løbet har ført til en grundig gennemgang af sikkerheden på stedet.
Nu har arrangørerne i samarbejde med FIA besluttet at indføre flere markante forbedringer.
Både kørere og teams har haft stor indflydelse på ændringerne, som ifølge The-Race.com er blevet designet for at forbedre sikkerheden uden at tage spændingen ud af svinget.
Den mest markante justering er en ændring af selve den forhøjede kant i sving 6 og videre ind i det lille venstresving, der teknisk set udgør sving 7.
Tidligere havde dette område en overgang fra en lav til en høj kant, som kunne destabilisere bilerne – en faktor, der bidrog til Albons uheld.
FIA har nu erstattet dette med en ensartet "negativ kant", der synker under banens niveau i stedet for at stikke op.
Derudover er grusfanget ved sving 6 blevet udvidet, så det nu går helt op til kantens bagkant.
Tidligere var området dækket af kunstigt afkørselsområde og en smal græsstribe, før bilerne ramte gruset.
For at minimere risikoen for, at en bil ender uhensigtsmæssigt midt på banen, som det skete for Russell, er barrieren på venstre side af sving 7 også blevet flyttet og omformet.
Dette skal forhindre, at en bil efter et sammenstød bliver kastet tilbage på racelinjen.
De nye ændringer er blevet til i et samarbejde mellem FIA’s sikkerhedsafdeling, kørere og teams, og målet har været at forbedre sikkerheden, samtidig med at svingets dynamik og spænding bevares.
FIA understreger, at en mere drastisk ændring, såsom at sænke hastigheden markant i sving 6, kunne have været en mulighed, men det ville ifølge den australske løbsarrangør AGPC have ødelagt banens karakter.
I stedet har man valgt en mere nuanceret tilgang, som både øger sikkerheden og fastholder spændingen i et af banens mest udfordrende sving.
Med de nye modifikationer håber arrangørerne, at Albert Park vil levere et lige så intenst, men mere sikkert, løb, når Formel 1-feltet samles i Melbourne til sæsonens første Grand Prix den 16. marts.