Mens Formel 1-organisationen lægger sidste hånd på kalenderen for 2026-sæsonen, kæmper Barcelona for at bevare sin plads i sporten.
Årets Grand Prix på Circuit de Barcelona-Catalunya blev det sidste under betegnelsen “Spaniens Grand Prix”, da Madrid fra 2026 overtager den officielle titel med et helt nyt bynært anlæg ved navn Madring.
Alligevel er det for tidligt at afskrive Barcelona helt.
Lokale arrangører arbejder på at sikre, at Formel 1 fortsat vender tilbage til Catalonien. Måske bare i et andet format end tidligere.
Barcelona er kontraktligt sikret endnu et løb i 2025, og trods Madrids fremmarch er tonen fra de catalanske arrangører stadig fortrøstningsfuld.
- Vi har et rigtig godt forhold til FOM, og samtalerne er konstruktive, udtaler Ignasi Armengol, direktør for Fira Circuit, som driver banen fra i år.
Ifølge ham er der ikke umiddelbart bekymring over konkurrencen fra Madrid, og han understreger, at samarbejdet mellem de spanske byer faktisk har været positivt og respektfuldt.
Madrid får hovedrollen – men Barcelona håber på rotation
Selvom optimismen er til stede, står det klart, at Barcelona ikke kan tage sin plads i Formel 1 for givet.
Kritikken har blandt andet gået på byens manglende fremdrift i at løse logistiske udfordringer, især transportinfrastrukturen til og fra banen.
Et længe lovet togstop tæt på hovedindgangen er stadig ikke realiseret, og i mellemtiden har Madrid rykket hurtigt frem med sin nye bane tæt på Barajas-lufthavnen.
Formel 1 har dog åbnet for muligheden for en rotationsordning mellem europæiske baner.
Belgien har allerede en sådan ordning, og Imola ser ud til at forsvinde fra kalenderen i 2026.
Det efterlader potentielt en åbning for Barcelona til at få en skiftende plads i fremtidige år.
Det afhænger dog af forhandlinger på højt politisk niveau, da det primært er regeringen, der står for finansieringen.
Samtidig overvejer man, hvad løbet i 2026 skal hedde, hvis det vender tilbage uden at være det officielle spanske Grand Prix.
Ifølge Armengol kunne en løsning være at videreføre navnet fra banens MotoGP-løb og kalde det “Catalonien Grand Prix”.
Ændringer i 2026-kalenderen
På den øvrige kalenderfront forventes Formel 1-sæsonen i 2026 at starte som vanligt i Melbourne i marts.
Ramadan betyder dog, at løbene i Bahrain og Saudi-Arabien igen rykkes til april, ligesom det var tilfældet i 2024.
Kina og Japan placeres derfor tidligere på sæsonen.
Canada flyttes fra midten af juni til slutningen af maj, hvilket logistisk giver en bedre forbindelse til løbet i Miami.
Monaco rykker til gengæld til starten af juni for at gøre plads.
I den anden halvdel af sæsonen er de største nyheder, at Madrids nye løb erstatter Imola i slutningen af september.
Thailand nævnes fortsat som en fremtidig kandidat til at komme på kalenderen, muligvis fra 2028 og frem.
Her arbejder Red Bull Thailand og den lokale regering på en halvpermanent bane uden for Bangkok, men der afventes stadig en formel og overbevisende plan fra regeringen, som skal sende et signal om seriøsitet til Formel 1-ledelsen.
Med en tæt pakket kalender og flere byer i kulissen er konkurrencen om de eftertragtede F1-datoer skarpere end nogensinde.