Adrian Newey står over for en udfordrende start i sin nye rolle hos Aston Martin, hvor han indtræder som 'managing technical partner' fra marts 2025.
På trods af sin imponerende karriere og ry som en af Formel 1’s største designere nogensinde, erkender Newey, at han allerede er bagud i forhold til udviklingen af 2026-reglerne, der markerer en betydelig teknisk omvæltning i sporten.
Neweys exit fra Red Bull kom som en overraskelse, men hans næste kapitel i Aston Martin lover at blive spændende – dog med visse forhindringer.
En væsentlig faktor er, at Red Bull har placeret ham på en form for 'gardening leave', hvilket i bund og grund blokerer hans adgang til designværktøjer og udviklingsplatforme mens man venter på, at han skifter arbejdsgiver.
Selvom han frit kan tænke og planlægge, kan han ikke konkret arbejde med de nye 2026-regler, før han officielt begynder hos Aston Martin den 2. marts 2025.
Dette betyder, at han på det tidspunkt allerede vil være mindst to måneder bagud, da de nye aerodynamiske regler træder i kraft fra januar.
“De kan ikke stoppe mig fra at tænke, men de har blokeret mine værktøjer,” forklarede Newey i et interview med Autocar podcasten.
Han understregede, at CAD-systemer (computer-aided design) er afgørende for at kunne forstå de komplekse regler og designbokse, som 2026-reglementet indebærer.
Aston Martin står dog stærkt med flere tunge navne i deres tekniske stab. Ud over Newey har teamet sikret sig Andy Cowell, tidligere leder af Mercedes’ dominerende motorprogram, som ny gruppe-CEO.
Desuden har de hentet Enrico Cardile fra Ferrari som deres nye tekniske direktør. Denne trio af erfarne profiler signalerer Aston Martins ambitioner om at udfordre de etablerede tophold i Formel 1.
Newey ser sin primære opgave i Aston Martin som at fokusere på 2026-reglerne, hvor nye chassiskrav og en ny motoræra træder i kraft. Aston Martin skal i den forbindelse overtage brugen af Honda-motorer, som de vil udvikle sammen for at opnå større succes.
Trods udfordringerne med at tilpasse sig et nyt team og lære arbejdsgangene i Silverstone at kende, er Newey optimistisk omkring fremtiden.
Hans track record vidner om, at han kan skabe mesterskabsvindende biler, og med Aston Martins nuværende momentum og opbakning fra Lawrence Stroll kan teamet meget vel være på vej mod at blive en seriøs titelkandidat i de kommende år.