Cadillacs indtræden i Formel 1 som det 11. hold i 2026, kan gøre det markant sværere for Haas at rekruttere nye medarbejdere i det allerede mættede britiske F1-arbejdsmarked.
Haas, som er det mindste hold på gridden, står i forvejen overfor hård konkurrence fra etablerede giganter som Mercedes, Red Bull og McLaren, og Cadillacs ankomst kan forværre situationen.
Langt størstedelen af Formel 1-holdene er helt eller delvist baseret i Storbritannien. Kun Ferrari og Sauber opererer primært udenfor de engelske øer.
Haas, der også har en base i Storbritannien, kæmper derfor i et miljø, hvor dygtige ingeniører og specialister allerede er eftertragtede – en udfordring, der bliver forstærket af Cadillacs nye facilitet i Silverstone.
Cadillac har ingen finansielle begrænsninger, før de officielt træder ind i sporten, og det giver dem en fordel i opbygningen af deres team og rekrutteringsindsats.
Haas’ tekniske chef, Ayao Komatsu, erkendte under Abu Dhabis Grand Prix, at det er svært at rekruttere i Storbritannien, hvor markedet er præget af stor konkurrence. Selvom Haas har haft succes med at tiltrække kvalificerede kandidater til visse stillinger, er der andre, som stadig er svære at besætte.
Komatsu understregede, at teamet skal vokse for at opnå en bæredygtig drift, da den nuværende situation ofte efterlader meget lidt plads til uforudsete udfordringer.
"Vi er under kritisk masse," forklarede Komatsu og beskrev, hvordan en utilstrækkelig arbejdsstyrke ofte resulterer i, at medarbejderne presses til det yderste.
Enhver uforudset hændelse kræver omrokeringer, der belaster organisationen yderligere og skaber frustration blandt personalet. Han pointerede, at det ikke er en holdbar løsning og understregede behovet for en mere robust arbejdsstruktur.
På trods af udfordringerne har Haas gjort fremskridt. Et teknisk samarbejde med Toyota styrker deres muligheder inden for simulering og test, og holdets syvendeplads i konstruktørmesterskabet i 2024 er et tegn på positiv udvikling.
Komatsu nævnte, at flere nu begynder at se Haas som en seriøs spiller i Formel 1, hvilket giver dem en vis konkurrencefordel i rekrutteringen.
Haas’ styrke ligger i de unikke muligheder, de kan tilbyde sammenlignet med de store teams. Selvom arbejdet i et mindre team ofte er mere krævende og kræver flere opgaver per medarbejder, tilbyder Haas også større ansvar og en bredere rolle.
Cadillacs indtræden er dog et klart tegn på, at konkurrencen intensiveres – ikke kun på banen, men også bag kulisserne. For Haas er det en påmindelse om, at de skal fortsætte deres vækst og innovation for at holde trit i en sport, hvor landskabet bliver stadig mere konkurrencepræget.