Cadillac F1 tog i denne uge et markant skridt frem mod debuten i Formel 1, da holdet offentliggjorde et kommercielt partnerskab med det velkendte amerikanske modehus Tommy Hilfiger. Den nye aftale markerer det første store sponsorat for det kommende hold, der får sin debut som sportens 11. team i 2026.
Tommy Hilfiger bliver officiel beklædningspartner og skal blandt andet levere teamtøj, overalls og hjelmdesigns.
Derudover lancerer brandet en særlig kollektion til fans, som ventes i handlen fra marts 2026, kort før Cadillac triller ud til sit første Grand Prix.
To amerikanske ikoner forenes i Formel 1
Cadillacs indtræden i Formel 1 er i sig selv et udtryk for en strategisk indsats fra General Motors og TWG Motorsports om at bringe et stærkt amerikansk aftryk til det globale motorsportsmiljø.
Ifølge PlanetF1 er samarbejdet med Tommy Hilfiger udtryk for en ambition om at koble amerikansk designarv sammen med sportens internationale platform.
Teamchef Graeme Lowdon fremhæver, at både Cadillac og Tommy Hilfiger repræsenterer noget større end blot deres respektive brancher:
- Vi er et amerikansk hold, der repræsenterer et af de mest ikoniske amerikanske brands gennem tiden, sagde han for nogle uger siden under Grand Prix-weekenden i Miami.
Tommy Hilfiger har en lang historik i Formel 1 og har tidligere samarbejdet med blandt adre Lotus, Ferrari og senest Mercedes frem til 2024.
Med Cadillac får brandet en ny amerikansk forankring, og bevarer samtidig sin globale rækkevidde.
Innovation og identitet
For Cadillac er samarbejdet med Tommy Hilfiger ikke kun en brandingmæssig gevinst, men en del af et større strategisk setup, der skal koble sport, design og teknologi sammen.
I første omgang skal Cadillac benytte Ferrari-motorer fra 2026 til 2028, men fra 2029 ventes det, at GM’s eget selskab GM Performance Power Units leverer motorerne internt.
Cadillacs base vil være delt mellem USA og Storbritannien, hvor holdets tekniske udvikling foregår under ledelse af erfarne profiler fra tidligere Formel 1-hold.
Med blandt andre Nick Chester, Jon Tomlinson og John McQuilliam ombord har Cadillac sikret sig et erfarent setup fra dag ét.
Tommy Hilfiger selv kalder samarbejdet med Cadillac for “to ikoner, én vision”, og understreger at kombinationen af racing og mode giver mulighed for at skabe nye visuelle udtryk.
- Vi elsker racingens æstetik. Det er et rigt territorium for design, sagde han.
Cadillac er stadig i gang med at færdiggøre sit tekniske koncept og har endnu ikke annonceret nogen kørere.