Carlos Sainz fortæller nu, at et skifte til Mercedes inden 2025 aldrig for alvor var realistisk, selvom der blev ført samtaler med teamchef Toto Wolff.
Spanieren blev tidligt i 2024 sat fri på førermarkedet, da
Ferrari offentliggjorde, at Lewis Hamilton overtager hans sæde fra næste sæson.
Det sendte Sainz ud i en beslutningsproces med flere mulige destinationer i spil, herunder Alpine, Sauber og Mercedes.
Et muligt bytte med Hamilton blev hurtigt genstand for spekulation, men forhandlingerne med Mercedes kom aldrig i nærheden af en aftale.
I stedet valgte Sainz at skrive under med Williams, hvor han har indgået en flerårig aftale i håb om at blive en del af holdets fremtidige genopbygning.
Talte med Wolff – men valgte Williams
Da Ferrari offentliggjorde, at Lewis Hamilton vil overtage Carlos Sainz' sæde fra 2025, blev spanieren sat fri på førermarkedet før sæsonstarten i 2024.
Flere navne blev nævnt i forbindelse med et nyt sæde til Sainz, herunder Sauber og Alpine.
Men valget faldt til sidst på Williams, hvor Sainz har skrevet under på en flerårig aftale.
Før beslutningen blev truffet, førte Sainz dog dialog med Mercedes og Toto Wolff.
Et skifte til det tyske fabriksteam kunne have været en direkte byttehandel med Hamilton, men ifølge Sainz selv var der ikke tale om en reel nærhed i forhandlingerne.
- Ikke rigtig, svarede han, da han i podcasten High Performance blev spurgt, om han var tæt på at sikre sig en kontrakt med Mercedes.
- Vi talte en del med Toto og resten på det tidspunkt, og jeg var bestemt en af de muligheder, der blev overvejet. Men hvor tæt var det? Det må du spørge Toto om. Jeg tror, han er meget tilfreds med Kimi Antonelli.
Frustration og fortrydelse?
Sainz' valg af Williams har siden mødt kritik og spekulation, især i lyset af holdets præstationer.
Tidligere Haas-chef
Günther Steiner vurderer i podcasten The Red Flags, at Sainz muligvis burde have valgt Sauber/Audi-projektet og i stedet skrevet under med Sauber.
På spørgsmålet, om Sainz fortryder sin beslutning, svarer Steiner:
- Ja, og uddyber:
- Ikke kun på grund af præstationen, men også fordi han kørte hos Ferrari, da Mattia Binotto var der, og Binotto er nu en central figur hos Audi.
Steiner mener, at Sainz ikke har fået en god start hos Williams og fremhæver, at det primært har været holdkammeraten Alexander Albon, der har leveret resultater.
- Carlos har aldrig rigtig fået gode resultater, så selvfølgelig vil der være en vis frustration. Og måske tænker han, at han burde være gået med Audi. Men sådan er det – man træffer en beslutning og må leve med den, sagde Steiner.