Et bytte på tværs af garageporten sendte bølger gennem Formel 1-lejren. Nu begynder konturerne af ledelsens tanker at tone frem.
Der var en del løftede øjenbryn, da Red Bull valgte at forfremme Yuki Tsunoda til hovedholdet efter blot to løb i 2025-sæsonen.
Beslutningen sendte Liam Lawson tilbage til Racing Bulls, og samtidig blev det første gang, at Tsunoda fik chancen i et fuldblods Red Bull-sæde – ovenikøbet foran hjemmepublikummet på Suzuka.
I træningssessionerne viste han lovende takter. I to ud af tre sessions kørte han sig ind i top-10 og signalerede, at farten var der – hvis blot alt kunne gå op i en højere enhed i kvalifikationen og løbet.
Da det gjaldt kvalifikationen, blev han noteret for en 15.-plads, som kort efter blev opgraderet til P14, efter Carlos Sainz modtog en straf.
Men det var en fejl i Q2, der for alvor kostede Tsunoda muligheden for at avancere yderligere.
Med en omgangstid knap et halvt sekund langsommere end Verstappen – men stadig bedre end noget, Liam Lawson havde præsteret i sine kvalifikationer – fik han sendt et diskret signal om, at der måske er mere at hente i ham.
Selve løbet udviklede sig hurtigt til en kamp mod et felt, hvor overhalinger var en sjældenhed.
Kun 15 reelle overhalinger blev registreret undervejs, hvilket gjorde det desto mere bemærkelsesværdigt, at Tsunoda formåede at avancere to pladser – først med et frækt træk på Liam Lawson på første omgang og senere med et smart undercut på Pierre Gasly.
Den slags manøvrer er netop, hvad Red Bull har savnet fra deres andenkører. Desværre rakte det kun til en 12.-plads, og dermed forbliver Red Bulls bil nummer to uden point efter sæsonens tre første løb.
Ifølge PlanetF1 var der dog ikke kun frustration i garagen. Christian Horner udtrykte en vis tilfredshed med det indtryk, Tsunoda efterlod:
- Han gav god feedback og viste, at han begynder at finde sig til rette på teamet, lød det fra Red Bull-bossen, som understregede, at kvalifikationsfejlen var dyr, men ikke uoprettelig.
Han kom 15 km/t hurtigere end nogensinde før ind i første sving – og det kostede, forklarede Horner videre.
Selv om Tsunodas P12-resultat ikke vækker overskrifter, var det ifølge Horner et løb, der viste, at han kan levere stabilitet og overblik – to nøglefaktorer i Red Bulls vurdering af en andenkører.
- Hvis han havde kvalificeret sig højere, ville han naturligt være endt højere i løbet, lød analysen.
På den anden side af pitmuren havde Liam Lawson en svær dag hos Racing Bulls.
Han startede som nummer 13, men faldt fire pladser tilbage og sluttede som nummer 17 – løbets største tilbagefald.
En hård start på det nye kapitel, men Horner insisterer på, at det ikke er enden for Lawson:
- Han skal bare finde sin rytme igen.
Mens Max Verstappen tog sin første sejr i sæsonen og nærmede sig Lando Norris i mesterskabskampen, blev Suzuka i høj grad en lakmustest for Red Bulls beslutning om at ryste posen.
Og det lader til, at Yuki Tsunoda har mere at byde på, end debuten hos Red Bull indikerede.