Christian Horner afviser bekymringer om Hondas 2026-motor og kalder dem en stærk og konkurrencedygtig producent.
Der er ingen grund til bekymring om Hondas udvikling af deres 2026-motor. Det forsikrer Christian Horner til RacingNews365 efter flere har spekuleret i om den japanske producent kan leve op til sine konkurrenter.
Honda har tidligere haft succes med Red Bull, men efter at have nedlagt og genopstartet deres motorprogram, frygter mange, at de nu er bagud i udviklingen.
Red Bull-teamchef Christian Horner deler dog ikke bekymringen og forsikrer, at Honda vil være konkurrencedygtige, når motorerne skal leveres.
I 2026 står Formel 1 over for en af de største tekniske ændringer siden turbo-hybridernes introduktion i 2014.
De nye motorer vil få en kraftigere elektrisk komponent, MGU-H fjernes, og brændstoffet bliver fuldt bæredygtigt.
Honda har indgået en aftale med Aston Martin om et motorpartnerskab fra 2026, mens Red Bull nu satser på sin egen motorproduktion med teknisk støtte fra Ford.
Honda samarbejdede med Red Bull fra 2019 og spillede en afgørende rolle i Max Verstappens VM-titel i 2021. Derefter trak de sig officielt fra Formel 1, men fortsatte i en mindre synlig rolle, hvor Red Bull Powertrains har drevet motorerne – som dog stadig er af Honda-produktion.
Derfor har det vakt opsigt, at Honda angiveligt er bagud med deres 2026-udvikling. Horner mener dog, at bekymringerne er overdrevne.
"De har muligvis mistet lidt tid på det, men Honda er en stærk virksomhed med store ressourcer. Jeg er sikker på, at de vil have en konkurrencedygtig motor i 2026." udtaler Horner til RacingNews365.
Samtidig anerkender Horner, at Red Bulls eget motorprojekt i samarbejde med Ford er en enorm udfordring.
"Man ønsker altid mere tid, men det er en stor opgave at udvikle en motor fra bunden som en nystartet virksomhed," siger han.
"Vi gør det godt, men man ved aldrig, hvad konkurrenterne arbejder på. Det er en stor udfordring, men for os er det det rigtige valg."
Med Honda i gang med at genopbygge sit projekt og Red Bull i færd med at udvikle sin første egenproducerede motor, er 2026 allerede ved at forme sig som en sæson med store tekniske omvæltninger og nye magtbalancer i Formel 1.