Christian Horner: Ydersiden bør ikke give urimelig fordel i racerløb Red Bulls teamchef, Christian Horner, har bekræftet, at teamet ikke vil indgive en klage over de to 10-sekunders tidsstraffe, som
Max Verstappen fik tildelt under Mexico City Grand Prix.
De to straffe blev udstedt efter sammenstød mellem Verstappen og McLaren-køreren
Lando Norris i henholdsvis sving 4 og sving 7 på løbets tiende omgang.
Ugen forinden fik Norris en straf ved USA’s Grand Prix for at have overhalet Verstappen uden for banen, en straf der sendte Norris ud af podiepladserne og kostede ham en vigtig position i mesterskabstabellen.
Episoderne har for alvor sat spørgsmålstegn ved de gældende kørselsretningslinjer og hvorvidt de på nuværende tidspunkt er retfærdige og gennemsigtige.
Vil ikke appellere
Horner forklarede efter løbet, at
Red Bull ikke ville appellere beslutningen og fremhævede i stedet, at der er noget vigtigere, som sporten skal tage fat på: At skabe klare og konsekvente kørselsregler.
“Vi vil ikke aktivere vores ret til at få sagen genvurderet,” forklarede Horner til flere medier, herunder RacingNews365, og understregede, at den vigtigste opgave fremadrettet bliver at sikre klare retningslinjer for fair racerløb.
Horner forklarede yderligere, at de nuværende regler kan skabe en farlig situation, hvor kørere i deres forsøg på at få “næsen foran” ved svingets indgang presser for hårdt og bremser for sent.
Dette kan føre til unødvendige risici, der ikke nødvendigvis resulterer i succesfulde overhalinger, men i stedet skaber farlige situationer.
Horner forsvarer Verstappens første straf
Verstappen sluttede løbet på sjettepladsen. Straffen påvirkede hans endelige position i løbet, da Norris kunne tage andenpladsen, hvilket reducerede Verstappens føring i mesterskabet til 47 point.
Horner udtrykte dog uenighed med dommernes første straf til Verstappen og påpegede forskellene mellem episoden i Mexico og episoden ved USA’s Grand Prix.
“Der er forskel på episoderne, fordi Max forblev på banen og ikke kørte udenfor banemarkeringerne i det første sammenstød,” forklarede Horner og understregede, at det bør være afgørende for, om en straf udstedes.
“At give en fordel til den kører, der kører på ydersiden, er uretfærdigt. Historisk set har ydersiden altid været en risikofyldt position, men nu får det nærmest status som en fordel.”
Horner opfordrede til en opstramning af reglerne, så nogle mere klare kørselsretningslinjer kan sikres. Han mener, at det er afgørende, at sporten tilstræber fair konkurrencevilkår, hvor risikoen for unødvendige straffe og fordele elimineres.
Han udtalte, at fremtidige ændringer skal tage højde for at skabe balance mellem konkurrence og sikkerhed i sporten.