En ung kører står over for karrierens vigtigste test – spørgsmålet er, om han får lov at tage den.
Liam Lawson stod for få måneder siden som en af de mest spændende unge profiler i Red Bulls Formel 1-program. Men det, der lignede et gennembrud, er i stedet blevet til en kamp for overlevelse.
Den 23-årige newzealænder har haft en svær start på sæsonen, og de første Grand Prix'er har ikke givet meget optimisme.
Hverken i Melbourne eller Shanghai lykkedes det Lawson at komme videre fra første kvalifikationsrunde, og han har stadig til gode at hente sit første VM-point i 2025-sæsonen.
Til sammenligning har hans holdkammerat, Max Verstappen, været i en helt anden liga – på trods af at hollænderen har udtalt sig kritisk om RB21-bilens tempo.
Lawson har i både Australien og Kina været over et sekund langsommere end den tredobbelte verdensmester, og det har kastet tvivl over hans berettigelse i Red Bulls førertrup.
Ifølge flere internationale medier er en byttehandel med Yuki Tsunoda under overvejelse, som kunne sende Lawson tilbage til Racing Bulls.
Den tidligere Haas-chef, Günther Steiner, er en af dem, der både forsvarer og kritiserer Lawson.
I podcasten Red Flags sagde han: “Jeg tror, det er et Liam Lawson-problem. Hvis du er et halvt sekund langsommere end din teamkammerat, er du allerede langt bagud. Men over ét sekund? Det er en verden til forskel.”
Steiner antyder, at Lawson måske lider under et massivt forventningspres, som forhindrer ham i at levere det, han tidligere har vist sig i stand til.
Red Bull afholdt et krisemøde i Dubai for at vurdere, hvordan man skal håndtere situationen.
Teamchef Christian Horner havde angiveligt presset på for at få Lawson ind som afløser for Sergio Perez – en beslutning, der ser ud til at være slået fejl.
Lawson har indtil videre ikke været i stand til at leve op til det ansvar, der følger med en plads på det østrigske storhold.
Trods de nedslående præstationer mener Steiner dog, at det ville være urimeligt at dømme Lawson endegyldigt ude uden først at give ham chancen i Japan.
Suzuka er nemlig en bane, Lawson kender fra sin tid i Super Formula, hvor han gjorde en god figur.
Flere stemmer i paddocken peger på, at det netop er her, den unge kører bør vurderes – på en bane hvor han ikke længere kan gemme sig bag manglende erfaring.
- Lad ham køre i Japan, lyder det fra Steiner.
- Han kender banen. Det fjerner undskyldningerne. Hvis han leverer dér, er der håb. Hvis ikke, så er det tid til at bytte rundt.
Præmissen er klar: Ét sidste skud i bøssen – og en reel mulighed for at vise sit værd i en bil, som stadig kæmper med sit eget potentiale.