Ferrari har for alvor meldt sig i kampen om de største sponsorater i Formel 1 med deres nye megaaftale med HP.
Ved indgangen til 2024 stod Oracle som den største eksterne sponsor for et Formel 1-hold. Den amerikanske virksomhed har i flere år været tæt forbundet med Red Bull og spiller en vigtig rolle, ikke kun finansielt, men også som leverandør af avanceret software.
Efter Miami Grand Prix måtte Oracle dog dele førstepladsen som den største sponsor i sporten. Ferrari sikrede sig en betydelig aftale med HP, der nu matcher Red Bulls aftale med Oracle.
Ud over den økonomiske støtte leverer HP også teknologisk udstyr til Scuderia, herunder computere og 3D-printere, som er med til at styrke holdets udvikling.
Det estimeres at både Red Bull og Ferrari modtager omkring 100 millioner dollars (ca. 723 mio. DKK) i sponsorindtægter fra henholdsvis Oracle og HP. Dette placerer de to brands øverst på listen over de største eksterne sponsorer i F1, med Aramco på tredjepladsen. Den saudiske olievirksomhed samarbejder tæt med Aston Martin og bidrager med cirka 75 millioner dollars (ca. 542 mio. DKK) om året til holdet.
Petronas, som er titelsponsor for Mercedes, samt Stake, der er Saubers hovedpartner, fuldender top fem-listen over de største sponsoraftaler i Formel 1.
Red Bull har dog mistet en væsentlig sponsor. Kontrakten med Bybit udløb ved udgangen af 2024 og bliver ikke forlænget, hvilket efterlader en åbning, som teamet nu skal forsøge at fylde. Red Bull forventes dog at annoncere nye sponsorer inden længe.
Når man ser på den samlede værdi af sponsoraterne, inklusive de software- og hardwareprodukter, som sponsorerne leverer, vurderes det, at Oracle sandsynligvis fortsat er den største eksterne sponsor i Formel 1.
Sammenfattende er Formel 1 en arena, hvor sponsorater når astronomiske summer, og hvor teknologisamarbejder bliver en afgørende faktor i jagten på VM-titler. Ferrari og Red Bull er i front, men kampen om de mest lukrative aftaler intensiveres i takt med sportens voksende popularitet.
Oracle
Oracle har i mange år været en markant aktør i Formel 1. I dag er den amerikanske softwarevirksomhed sponsor for Red Bull, men deres engagement i sporten går tilbage til 1990'erne, hvor de samarbejdede med Benetton – et hold, som Jos Verstappen kørte for.
Ud over at bidrage med en betydelig økonomisk støtte til Red Bull hvert år, spiller Oracle også en nøglerolle i udviklingen af teamets software. Dette inkluderer avancerede systemer, der assisterer med strategiske beslutninger, såsom beregninger til pitstop og løbstaktik.
HP
Ferrari annoncerede en stor aftale med HP under Miami Grand Prix, hvor den amerikanske teknologivirksomhed blev titelpartner for Ferrari. Aftalen indebærer en årlig overførsel på omkring 100 millioner dollars til Maranello (ca. 723 mio. DKK). Selvom det er en betydelig investering, viser Red Bulls samarbejde med Oracle, at sådanne partnerskaber kan være yderst værdifulde.
HP’s logo pryder nu Ferraris biler og vil fortsætte med at gøre det i de kommende år. Udover den økonomiske støtte leverer HP også hardware som computere og 3D-printere, hvilket bidrager til Ferraris teknologiske udvikling.
Aramco
Den saudiske oliegigant Aramco er blevet en uundværlig del af Formel 1, både som partner for Aston Martin og som sponsor for selve sporten. Aramco-logoet ses ikke kun på Aston Martins biler, men også på flere af de baner, hvor løbene afvikles. Dette gør dem til en af de mest prominente eksterne sponsorer i F1.
Fra 2024 er Aramco den eneste sponsor, der optræder i Aston Martins officielle holdnavn, hvilket afspejler deres dybe engagement i teamet. Der spekuleres i, at Aramco muligvis har aktier i Lawrence Strolls team, men dette er endnu ikke bekræftet.
Petronas
Den malaysiske brændstofleverandør Petronas har i mange år været en central del af Formel 1 og har et tæt partnerskab med Mercedes. Ud over at levere brændstof til både fabriksteamet og kundeteams arbejder Petronas sammen med Mercedes om at udvikle det mest effektive og konkurrencedygtige brændstof.
Udover deres tekniske samarbejde yder Petronas også et økonomisk bidrag på 70 millioner dollars årligt til Mercedes' Formel 1-hold.
Stake
Stake, der har base i Australien, har hurtigt cementeret sin position i Formel 1. Oprindeligt var de en stor sponsor for Alfa Romeo, men fra 2024 har de øget deres engagement ved at blive titelpartner for Sauber.
Aftalen løber også i 2025 og sikrer Sauber omkring 50 millioner dollars (ca. 542 mio. DKK) om året i sponsorindtægter. Stake har store planer om at udvide deres tilstedeværelse i sporten med en omfattende aktiveringskampagne, der skal øge deres synlighed yderligere.