Grand Prix’et i Spielberg kan blive vendepunktet for én kører, der kæmper for sin plads, mens en konkurrent i feltet vokser sig stærkere i ro og mag.
Franco Colapinto fik tidligere på sæsonen chancen for at vise sit værd i Formel 1, da Alpine valgte at lade ham overtage rattet efter Jack Doohan i fem Grand Prix’er.
Østrigs Grand Prix bliver det femte og sidste løb i denne periode, og der foreligger endnu ingen officiel udmelding om, hvad der skal ske med Colapinto herefter.
Den unge argentiner har haft svært ved at imponere i de første fire løb, hvor han er sluttet som nummer 16, 13, 15 og igen 13.
Resultaterne har ikke kastet point af sig, og det skaber spekulationer om hans fremtid på holdet.
Colapinto selv har erkendt udfordringerne og sagde efter Canadas Grand Prix:
- Vi maksimerede det, vi kunne i dag. Det gik bare ikke vores vej strategisk. Vi stoppede tidligt, og det satte os i en dårlig position og ødelagde dækkene.
Argentineren fandt det svært at overhale, da bilen manglede fart på langsiderne, hvilket gjorde løbet ekstra vanskeligt.
Ifølge SportBible kan det betyde, at hans tid hos Alpine allerede er ved at rinde ud.
Der er i hvert fald intet, der tyder på, at teamet har planer om at lade ham fortsætte efter løbet i Spielberg.
Presset stiger
På trods af at Colapinto kæmper for at bevise sit værd, får han opbakning fra den tidligere Red Bull-kører Sergio Perez, der roser Colapintos talent:
- Jeg synes, Franco klarer det rigtig godt. Han har en stor fremtid, men i Formel 1 skal man tage det skridt for skridt, for vejen er lang.
Alligevel vil fem løb uden point være svært at forsvare i en sport, hvor resultater hurtigt kan betyde forskellen på at blive i eller forsvinde fra feltet.
Alpine har allerede måttet tage svære beslutninger i løbet af sæsonen, og der er forlydender om, at holdet nu overvejer næste skridt.
Sauber viser tålmodighed
I modsætning til Colapinto er situationen anderledes for
Gabriel Bortoleto hos Sauber.
Selv om han heller ikke har scoret point endnu i denne sæson, oplever han ikke det samme pres fra sit team.
Sauber arbejder målrettet på at udvikle bilen frem mod overgangen til Audis fabriksstatus næste år, og Bortoleto ses som en del af den langsigtede plan.
Teamet har erkendt bilens udfordringer og fokuserer på at forbedre den i stedet for at pege fingre ad kørerne.
En større opgradering blev indført i Spanien, og selv om det endnu ikke har givet pote på resultatlisten, har teamet fortsat tillid til Bortoleto.
Hvorvidt Colapinto får samme mulighed for at vokse i rollen, vil sandsynligvis blive afgjort i dagene efter Østrigs Grand Prix, hvor argentineren er nødt til at levere.