En milepæl i motorsportens historie kommer under hammeren i Stuttgart, hvor en historisk Mercedes kan bryde alle rekorder på auktionsmarkedet.
En sjælden Mercedes W196R, der tidligere blev kørt af Formel 1-legenderne Juan Manuel Fangio og Stirling Moss, er på vej under hammeren.
Auktionen, som afholdes af RM Sotheby’s den 1. februar på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart, kan sætte nye rekorder for, hvad en Formel 1-bil kan indbringe.
Ifølge PlanetF1 forventes denne særlige bil at blive solgt for mere end 370 millioner kroner (50 millioner dollars).
Hvis det sker, vil den blive den dyreste Formel 1-bil, der nogensinde er blevet solgt på auktion.
Den ikoniske W196R, i den sjældne "Streamliner"-konfiguration, blev kørt til sejr af Fangio ved det argentinske Grand Prix i 1955 og senere brugt af Moss til at sætte den hurtigste omgang ved det historiske Monza-løb samme år.
Bilen er ikke kun en milepæl i motorsportens historie, men også et teknologisk mesterværk, der repræsenterer Mercedes' dominans i midten af 1950'erne.
Bilen har været udstillet på Indianapolis Motor Speedway Museum siden 1965, hvilket har sikret dens fremragende stand og historiske autenticitet.
Sotheby’s fremhæver, at bilens fejlfrie tilstand gør den til et af de mest værdifulde samlerobjekter nogensinde i motorsportens verden.
Ifølge PlanetF1 blev en lignende W196R solgt i 2013 for 145 millioner kroner (19,6 millioner pund), men denne bil forventes altså at overgå den pris med en betydelig margin.
En del af bilens høje værdi skyldes dens sjældenhed og den rolle, den spillede i Fangios og Moss’ karrierer.
Fangio vandt sit tredje af fem verdensmesterskaber i 1955 med denne bilmodel, og Moss sikrede sig en plads som et af motorsportens største talenter samme år.
Hvis denne Mercedes W196R sælges til den forventede pris, vil den ikke blot overgå tidligere rekorder for Formel 1-biler, men også nærme sig de højeste priser, der nogensinde er betalt for en bil.
Til sammenligning blev en Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe fra 1955 solgt for hele 1 milliard kroner (142 millioner dollars), mens en Ferrari 250 GTO fra 1962 indbragte 384 millioner kroner (51,7 millioner dollars).
Denne auktion markerer en enestående mulighed for samlere og entusiaster til at eje en bid af motorsportens mest legendariske historie.