Lewis Hamiltons skifte til Ferrari i 2025 markerer begyndelsen på et nyt kapitel i Formel 1-historien, hvor en af de mest succesrige kører i sportens historie slutter sig til en af de mest ikoniske og traditionsrige teams.
Hamiltons jagt på sin ottende verdensmesterskabstitel er ikke blot en kamp om endnu et trofæ – det kan også gøre ham til den første Ferrari-kører siden Juan Manuel Fangio, der vinder en titel i en alder af 40 år eller ældre.
Hamilton, der netop er fyldt 40 år den 7. januar, står over for en udfordring, som kun tre kørere tidligere har mestret. Sidst det skete var i 1966, hvor Jack Brabham sikrede sig sin tredje og sidste titel som 40-årig.
Før ham var det Juan Manuel Fangio, der dominerede i en alder af 46 år i 1957. Fangio er den eneste kører, der har vundet alle sine mesterskaber efter at være fyldt 40, hvilket understreger, hvor sjælden denne bedrift er.
Hamiltons overgang til Ferrari kommer på baggrund af tre skuffende sæsoner hos Mercedes, hvor teamet kæmpede med at finde den rette formel i det nye tekniske reglement. Den radikale "zero sidepod"-tilgang, som blev lanceret i 2022, viste sig at være et fejlslagent eksperiment, der resulterede i en nedadgående præstation for teamet.
Frustrationen over manglende fremskridt og den resultatløse 2023-sæson blev til sidst dråben for Hamilton, der valgte at aktivere en klausul i sin kontrakt og søge nye udfordringer hos Ferrari.
Ferrari, der senest vandt et verdensmesterskab med Kimi Räikkönen i 2007, håber, at Hamiltons erfaring og evne til at maksimere bilens potentiale kan bringe dem tilbage til toppen af podiet.
Selvom Ferrari har haft konkurrencedygtige øjeblikke, har konsistens og strategiske fejl ofte været deres akilleshæl. Hamiltons tilstedeværelse kan ikke alene løfte holdet teknisk, men også psykologisk, ved at bringe den vindermentalitet, der har kendetegnet hans karriere.
Hamiltons kamp for at vinde en titel i en alder af 40 år gør ham til en del af en eksklusiv klub, hvor tidens tand har vist sig at være mere en styrke end en svaghed. Hvis han formår at sikre endnu et mesterskab, vil han ikke blot overgå Michael Schumacher i antal titler, men også cementere sig som en af de mest tidløse kørere i sporten – en moderne Fangio i rødt.