Carlos Sainz’ kortvarige – og forkerte – gridstraf til Saudi-Arabiens Grand Prix er et klassisk eksempel på, hvordan selv de mest præcisionsdrevne sportsgrene kan snuble på grund af menneskelig og teknisk fejl.
I over 10 minutter stod Ferrari-køreren til at få en tre-pladsers straf i det kommende løb, selvom han allerede havde afsonet den pålagte tidsstraf i Bahrain. Årsagen?
Et svigt i FIA’s system.
Straks efter løbet i Sakhir modtog både Sainz og Williams en besked om, at han ville få en gridstraf i Jeddah.
Det skyldtes, at man mente, han ikke havde nået at afsone en 10-sekunders straf for en episode, hvor han tvang Mercedes-rookien Kimi Antonelli af banen efter en blokering ved sving 10.
Men den vurdering blev hurtigt trukket tilbage, da det viste sig, at Sainz rent faktisk havde pittet og taget straffen – før han udgik.
Normalt genererer FIA’s race control-system en bekræftelse, når en kører afsoner en straf, men den funktion fejlede denne gang. Stewards modtog aldrig notifikationen, og derfor troede de, at Sainz havde undgået straffen.
Kørte også sammen med Tsunoda
Da fejlen blev opdaget, blev afgørelsen heldigvis hurtigt annulleret.
Men det var ikke den eneste dramatik omkring Sainz den søndag. Tidligt i løbet havde han allerede pådraget sig en skade på sidepod’en efter kontakt med Yuki Tsunodas Red Bull – et sammenstød, der ifølge Sainz selv kostede ham 40–50 'point' i downforce og gjorde ham op mod halvandet sekund langsommere per omgang.
- Der var løbet færdigt for mig, sagde han efterfølgende.
Antonelli-episoden opstod efter en safety car-periode, hvor Sainz kæmpede for at komme tilbage i pointene. I en aggressiv manøvre låste han hjulene og gled ind i Antonelli, som kun lige akkurat undgik en kollision.
- Jeg så ham i sidste øjeblik, sagde Antonelli, der måtte åbne styret for ikke at ramme.
Køligt overblik fra Sainz
Selv midt i kaosset havde Sainz tilstrækkeligt overblik til at foreslå, at straffen skulle tages med det samme – netop for at undgå en overførsel til Saudi-Arabien.
Og det gjorde han: han pittede, holdt stille i 11 sekunder (for en sikkerheds skyld), fik skiftet til bløde dæk og udgik så på næste omgang.
Efter løbet reflekterede Sainz også over Tsunoda-situationen og kaldte det “et racerløbshændelse”. Han erkendte, at det var frustrerende at blive ramt så hårdt, men at det ikke nødvendigvis burde udløse en straf.
Tsunoda selv var i øvrigt ikke sikker på, at der overhovedet var kontakt, og mente, det kunne have været et spørgsmål om “et lille kys” mellem dækkene.