George Russell bevarer sejren i Canada trods Red Bulls protest mod hændelserne under den afsluttende safety car-periode.
George Russell er fortsat vinder af Canadas Grand Prix, efter at løbets dommere har afvist en officiel protest fra
Red Bull.
Protesten kom i kølvandet på en dramatisk afslutning på løbet, hvor en kontroversiel episode mellem Russell og Max Verstappen blev gransket nøje.
Afgørelsen faldt næsten seks timer efter det ternede flag, hvor en lang høring med Red Bulls repræsentanter ikke førte til det ønskede resultat for det østrigske team.
Dermed kunne Russell officielt fejre sin anden Formel 1-sejr i karrieren.
Kontrovers under safety car
Episoden fandt sted efter et sammenstød mellem McLarens Oscar Piastri og Lando Norris, som førte til en safety car med tre omgange tilbage.
Under denne fase bremsede
Mercedes-køreren Russell ifølge Red Bull "pludseligt og aggressivt", hvilket fik Verstappen til midlertidigt at overhale ham.
Verstappen udtrykte sin frustration over radioen:
- George bremsede pludseligt aggressivt, sagde han til sin race engineer Gianpiero Lambiase.
Han blev dog straks bedt om ikke at reagere på situationen:
- Forstået, tak. Vi tjekker for usikker kørsel, sagde Lambiase.
Samtidig sagde Russell til sin egen ingeniør, Marcus Dudley, at Verstappen havde overhalet ham under safety car-betingelser, hvilket under normale omstændigheder ville kunne udløse en straf.
Red Bull argumenterede i deres protest, at Russell forsøgte at lokke Verstappen til at overhale, så hollænderen kunne blive straffet for forseelsen og måske på sigt nærme sig en karantæne som følge af akkumulerede strafpoint.
Ingen beviser for uforsvarlig kørsel
Efter gennemgang af optagelser og telemetri konkluderede stewards, at der ikke var grundlag for Red Bulls klage.
Der blev ikke fundet beviser for, at Russell havde udvist "usikker kørsel" eller havde forsøgt at manipulere med løbsforløbet.
Afgørelsen betyder, at George Russell officielt er vinder af det canadiske Grand Prix 2025, og Mercedes kan notere sig en sjælden sejr i en sæson domineret af tæt konkurrence mellem Red Bull, Ferrari og McLaren.