Britens titeljagt fik et nyt tilbageslag i Zandvoort, hvor teknikken svigtede og Piastri trak fra.
Alt så ud til at være på plads for
Lando Norris i den hollandske Grand Prix-weekend, da han satte sig i en stærk position, og
McLaren virkede hurtigere end Red Bull.
På banen holdt Norris længe andenpladsen, men otte omgange før mål stoppede det hele brat.
En olielæk forårsaget af et mistænkt chassisproblem tvang ham til at parkere bilen i gruset, mens holdkammeraten
Oscar Piastri kørte videre til sejr foran tilskuerne på Zandvoort.
Det var ikke blot en podieplads, han mistede.
Norris stod nemlig til 18 vigtige VM-point, men i stedet forsvandt det hele, og Piastri øgede sin føring markant.
Briten gik ind til løbet blot ni point efter australieren.
Selv med en forventet stigning til 16 point bagud kunne han have holdt sig inde i duellen, men nu er afstanden 34 point.
Statistikken viser det brutale skift
Indtil motorhaveriet havde Norris kørt solidt.
Han var tilbage foran Max Verstappen allerede på niende omgang og opbyggede et forspring på 12 sekunder ned til hollænderen.
Fra omgang 36 til 52 matchede han og Piastri hinanden næsten sekund for sekund.
Strategien gav ingen reelle muligheder, da sikkerhedsbilerne udlignede forskellene, og begge endte på identiske hårde dæk.
Men så gik det galt.
Ifølge Beyond The Flag er konsekvensen, at bookmakerne har reageret voldsomt med reguleringerne af deres odds.
Piastri er nu den tungeste favorit, de har haft hele sæsonen, vurderet til odds 1,23, mens Norris er faldet til odds 3,90.
Fremtiden kræver et helt nyt gear
Historien rummer paralleller til tidligere interne dueller, som da Lewis Hamilton i 2016 tabte titlen til Nico Rosberg efter en motorfejl i Malaysia.
Også dengang blev en tilsyneladende lille hændelse afgørende for et helt mesterskab.
Der er stadig ni Grand Prix’er og tre sprintløb tilbage med i alt 249 point i spil.
Det giver en teoretisk chance, men kræver fejlfri præstationer fra Norris samt at Piastri begynder at blive ramt af uheld.
Piastri kan imidlertid tillade sig at køre konservativt nu, mens Norris må jagte sejre uden at tænke på risikoen.