Det begynder at ulme i toppen af Formel 1.
Max Verstappen, der længe har været synonym med Red Bulls dominans, står nu ved en skillevej – og efter weekendens Grand Prix i Miami ser fremtiden pludselig mere usikker ud.
Et skifte til
Aston Martin i 2026, som længe har været rygtet, er nu “ude af billedet”, ifølge kilder tæt på hollænderen.
I stedet tegner det til, at hans fremtid vil stå mellem at blive hos
Red Bull – eller et opsigtsvækkende skifte til
Mercedes.
Miami Grand Prix blev et vendepunkt – dog ikke af den ønskede slags.
Verstappen, som startede fra pole, måtte kæmpe hårdt for at holde McLarens hurtige biler bag sig, men måtte se sig slået af Lando Norris, Oscar Piastri og George Russell.
En frustrerende P4-placering søndag og en 10-sekunders straf i lørdagens sprintløb for en farlig pit-udkørsel sendte Verstappen ud af pointene – for første gang siden 2016.
Opdatering klar til Verstappen til Imola
Problemerne i pitten skyldes delvist Jonathan Wheatleys afgang, og det tidligere så præcise Red Bull-hold begynder at vise sprækker.
Ifølge F1 Insider er teamet dog på vej med en vigtig opdatering til Imola, som forventes at give Verstappen "nyt liv".
Et stort samtaleemne i paddocken har været Verstappens såkaldte “get-out clause”, som potentielt kan aktiveres ved sommerpausen, afhængig af Red Bulls position i konstruktørmesterskabet.
Flere hold har derfor fulgt nøje med i udviklingen – især Aston Martin, der i længere tid har været ivrige efter at hente Verstappen ind til deres ambitiøse projekt.
Aston Martin er for usikre
Men nu er det potentielle skifte afblæst.
Trods den økonomiske styrke bag det £1.6 milliarder dyre team, Honda-motorer fra 2026 og mulig tilknytning til ingeniørgeniet Adrian Newey, vurderes det nu, at Aston Martin ganske enkelt ikke kan tilbyde en konkurrencedygtig pakke.
Deres præstation i Miami, hvor de var feltets langsomste, har tændt advarselslamper hos Verstappens bagland.
Selv en erstatning af Fernando Alonso og Lance Stroll med Verstappen ændrer ikke det faktum, at projektet lige nu virker for usikkert.
Sabbatår?
Et opsigtsvækkende alternativ er også kommet på tale.
Tidligere Red Bull-teamboss
Franz Tost mener, at Verstappen burde overveje et sabbatår.
- Hvis det næste skud ikke rammer plet, så er VM tabt – også for Ferrari og Mercedes, sagde han og tilføjede, at McLaren kan løbe med det hele, hvis ikke konkurrencen opstrammes.
Tost uddyber, at Verstappen kunne trække sig i 2026 og observere, hvem der bedst har implementeret de nye bil- og motorregler, før han binder sig til en ny kontrakt.
Den tidligere verdensmester Damon Hill bakker ideen op og kalder det “klogt” at lade markedet falde på plads, før Max træffer sin næste store beslutning.