En besked faldt kort efter løbet i Miami – nu venter en ny virkelighed for den unge australier.
Jack Doohan nåede kun at køre seks Grand Prix-løb i sin første fulde Formel 1-sæson, da beskeden faldt.
Den 22-årige australier, søn af motorcykellegenden Mick Doohan, havde endelig fået sin store chance hos Alpine, men i en benhård verden, hvor talent og tålmodighed sjældent følges ad, skulle det vise sig, at tid var en luksus, han aldrig fik.
Inden weekenden i Miami havde han kæmpet for at finde fodfæste. Fem løb, nul point og et par dyre fejl havde allerede skabt uro internt på teamet.
Alligevel var det i Floridas varme, og med opmuntrende fart i kvalifikationen, hvor han for første gang slog holdkammeraten
Pierre Gasly, at Doohan håbede at vende skuden.
Men da han kolliderede med Liam Lawson i første sving og udgik, ændrede tonen sig.
Flere medier rapporterer nu samstemmende, at Doohan søndag aften i Miami blev orienteret om, at han ikke længere er en del af Alpines aktive line-up.
En svær start – og en endnu sværere beslutning
Ifølge The Daily Mail var det netop sammenstødet i Miami sammen med et tidligere crash i Japan, der blev det sidste søm i kisten.
Alpine skulle have vurderet, at de økonomiske konsekvenser og de manglende resultater udgjorde en uholdbar cocktail.
På rygteplan har presset været opbygget siden sidste år, hvor
Flavio Briatore – nu i en central rådgiverrolle – angiveligt havde kig på den argentinske kører
Franco Colapinto.
Colapinto, som allerede har gjort sig positivt bemærket med point i sin første sæson hos Williams, har ifølge italienske kilder medbragt sponsoraftaler til en værdi af op mod 35 millioner kroner.
Det er penge, Alpine ikke kan ignorere i en svær sæson, hvor teamet aktuelt ligger næstsidst i konstruktørernes stilling.
Det ændrer dog ikke på, at Doohan – det første egentlige produkt af Alpines eget akademi – nu bliver skubbet ud, før han for alvor nåede at vise sit værd.
Og det på trods af, at han internt blev rost for både fart og arbejdsindsats, især i simulatoren.
Et farvel – men et endeligt farvel?
Alpine har endnu ikke udsendt en officiel meddelelse, men alt peger på, at Colapinto overtager rattet allerede ved næste løb på Imola-banen.
Doohan ventes dog at forblive tilknyttet teamet, muligvis i en test- eller udviklingsrolle.
Det står samtidig klart, at det ikke nødvendigvis er kørerens præstationer alene, der har udløst beslutningen.
Flere eksperter peger på, at Doohan aldrig fik reelle betingelser for succes – hverken med det svingende Alpine-chassis eller med en ledelse, der aldrig erklærede sin fulde støtte.
Jack Doohan har endnu ikke udtalt sig om udskiftningen. Han lagde op til fornyet fokus på Europa-delen af sæsonen efter løbet i Miami.
Nu ser det imidlertid ud til, at han skal følge løbene fra pitmuren, mens håbet om en ny chance – måske i 2026, måske hos Cadillac – lever videre i den unge australier.