Det britiske Grand Prix på Silverstone bød på intense dueller, skiftende vejrforhold og flere kontroversielle episoder, som efterfølgende blev genstand for nærmere granskning hos FIA’s dommere.
I alt fire hændelser blev undersøgt i kølvandet på løbet, der udviklede sig til en taktisk og teknisk udfordring for både kørere og teams.
Mens to kørere modtog både tidsstraf og strafpoint for deres rolle i løbets begivenheder, blev tre andre episoder vurderet som enten uheldige sammenstød under vanskelige forhold eller rene racerhændelser uden grundlag for yderligere sanktioner.
Afgørelserne havde ikke kun betydning for udfaldet af selve løbet, men også for mesterskabets stilling og den videre kamp i Formel 1-sæsonen.
Piastri straffet efter safety car-situation
Oscar Piastri modtog en tidsstraf på 10 sekunder for sin kørsel bag sikkerhedsbilen under det britiske Grand Prix.
Ifølge løbsledelsen overtrådte han artikel 55.15 i FIA’s sportslige reglement, som forbyder pludselig eller uforudsigelig opbremsning, når safety car'ens lys slukkes.
Hændelsen fandt sted kort før en genstart, hvor Piastri tilsyneladende bremsede så uventet, at Max Verstappen var nødt til at foretage en overhaling.
Det førte til, at Piastri mistede momentum og måtte holde stille i pitten under sit næste stop, hvilket gjorde det muligt for Lando Norris at overtage føringen og sikre sejren.
FIA tildelte Piastri to strafpoint på superlicensen som følge af hændelsen.
Stewards vurderede, at hans opbremsning udgjorde en fare for de øvrige kørere og ikke var i overensstemmelse med det krævede tempo under en safety car.
Tsunoda rammer Bearman – får strafpoint
Yuki Tsunoda blev idømt en 10 sekunders tidsstraf samt ét strafpoint på sin superlicens for at være skyld i en kollision med
Oliver Bearman.
Hændelsen fandt sted i sving 6, hvor Tsunoda fik overstyring og ramte Bearman, som efterfølgende spandt af banen.
Stewards anerkendte, at de våde forhold spillede en rolle, men fastslog, at Tsunoda bar det primære ansvar for påkørslen.
Han fik derfor den mildeste straf i forhold til strafpoint, da vejret blev betragtet som en formildende omstændighed.
Tre hændelser uden sanktioner
Der blev ikke givet straf til Isack Hadjar, selv om han kørte ind i bagenden på Kimi Antonelli under kraftig regn.
Ifølge løbsrapporten rapporterede begge kørere, at de ikke kunne se noget som helst forude på grund af det kraftige regnvejr, og at de derfor ikke havde mulighed for at undgå sammenstødet.
Stewards konkluderede, at ingen af parterne kunne drages til ansvar for hændelsen.
Også en intern kollision mellem Haas-kørerne Oliver Bearman og
Esteban Ocon blev undersøgt, men begge undgik straf.
De to stødte sammen i sving 6 kort efter en safety car-periode.
Begge forklarede, at de var på slicks på en delvist våd bane, og at de kæmpede om den eneste tørre linje.
Stewards vurderede, at ingen af kørerne var entydigt skyldige i sammenstødet og klassificerede hændelsen som en "racing incident".